onsdag 30 april 2014

Virkad mobil. Med skogstema.

 Inom bara några futtiga veckor ska min lillasyster få sin allra första knodd. Stort. Jag tror att Bebis vill ha en mobil över vaggan i sitt skogsinspirerade rum. Moster fixar det.

I somras samlade jag på mig en massa flytvedspinnar när vi var på semester. Vad i hela friden ska du ha dem till undrade sambon. Man vet aldrig när man behöver flytvedspinnar svarade jag. Som nu till exempel. Jag tog två pinnar målade dem med vit akrylfärg och band ihop dem på mitten. Och huxflux hade jag en mobilgrund.
 Mobilfigurerna är virkade i Tildagarn och virknål nr 3,5. Mönstret till lodjuret hittade jag hos Annika. Kanske att mina tofsar på lodjursöronen gick lite över styr. Men jag tror det beror på att han är nyvaken och inte har hunnit kamma sig ännu. Och inte har han några armar att kamma sig med heller för den delen. Så tofsig it is.
 Mönstret till snigeln är mitt eget och det hittar du här.
 Nyckelpigemönstret är också mitt eget. Och det hittar du här.
 Likaså ugglemönstret är mitt och det hittar du också hemma hos mig.
Flugsvampen hittade jag på vartefter jag virkade. Till sist virkade jag en bladgirlang och dekorerade flytvedspinnarna med.

Sisådär ja. Nu kan Bebis få komma. Precis närsomhelst. Jag vill sniffa Bebis i nacken. Och lämna över en mobil. Med skogstema. Men mest sniffa i nacken.

16 kommentarer:

Anette sa...

Åh! du virkar så många fina figurer :)

Ha det gott!

Anonym sa...

Ja, du är verkligen kreativ. Och fint blir det!

Mia sa...

Åh den är ju alldeles underbar!!!! Och snigeln den måste jag prova virka för nu har jag ju virkat massa ugglor och det vore ju trevligt att varva med annat fint.

Anonym sa...

har du läst den här nyheten på svt? Det kanske skulle kunna vara nästa projekt? http://www.svt.se/nyheter/regionalt/sydnytt/nyvirkat-for-leklystna

Eva

Rumpetuss sa...

Men så fin mobil, bebisen kommer ju bli helt lyrisk!!!

Annajutt sa...

Lyllo bebis säger jag!

Händer på Haga sa...

Jättefin!

Annika GW sa...

Bebisen kommer att bli jätteglad att få ha något så fint att titta på! / Annika

Fröken Fräken sa...

Alltså, vem skulle inte vilja ha en sådan mobil hängande över sig när det är dags att slagga?!
Fast vet du, unga av idag tror att man pratar om en telefon när man pratar om mobil (!!!!) Vart är världen på väg?!

Annika sa...

Nej men hej lodjuret! Vad fint att få se dig i ett sådant här härligt gäng! Och morgonfrisyr är jättegulligt.

Rebecca sa...

Så fin! Mysig blogg du har.

Rebecca sa...

Så fin! Mysig blogg du har.

Idas kreativa sa...

Jätte fin mobil, tack så mycket för inspirationen och att du alltid delar med dig av mönster! :)
Har funderat på vad jag skulle kunna använda som stomme till en mobil istället för att gå o köpa nått, återbruk är ju så himla mycket roligare.
Men nu vet jag, dags att he sig ut i skogen :)
Glada hälsningar Ida

leaS sa...

Så fantastisk fin, synd att mina stora barn (12,9, 3 år) inte behöver mobiler längre ;( Som jag väntat på att få se vad du ska hitta på till systerknodden.

leaS sa...

Äntligen bebis i min närhet så nu knåpar jag småfigurer har du gjort blangirlangen i ett stycke el sytt på bladen i efterhand? För jag förmodar den är frivirkad.

kungen o majkis sa...

leas: Jag virkade bladen och slingan samtidigt...frihandsvirkade och jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag gjorde dem :-D!