tisdag 3 december 2013

Virkad grannywheelsquare-pläd.

 Vi var på dop i helgen. Ett väldans mysigt dop med solosång så fin att jag grät en skvätt. Och som doppresent till våra vänners lille T virkade jag en granny wheel square-pläd. Jag brukar göra så. De är ju så roliga att göra. Mönstret hittar ni som vanligt här. Och som vanligt har jag använt mig av Tilda-garn. Och virknål nr 3,5.
 8 rutor på längden och 6 rutor på bredden. 48 rutor sammanlagt.
Och såklart en liten etikett.

Hoppas att pläden kommer värma lille T gott i vinter.

Jag har fått många frågor om mönster till min rödluvehuva jag gjorde i vintras. Jag hittade en bild på en sådan luva där det fanns ett mönster till salu. Jag köpte inte mönstret utan gjorde en egen variant genom att titta på bilderna. Och jag skrev inte ner mönstret ordentligt, kanske mest för att jag gjorde en kopia av en huva där det faktiskt fanns ett mönster till salu. Kände att det inte var så snällt att ge ut ett mönster som någon annan har designat och försöker sälja.
Nu har jag dock hittat en postit-lapp i botten på en av mina garngömmor. På den står det:
Rödluvehuva. Huvdel 92 lm. Kragdel 120 lm, slut till ring.
Ja, och det var allt som stod. Kan ju dock tillägga att kragdelen virkar man runt runt, och börjar man med crocodilestitchmönstret i botten och virkar sig uppåt för att sedan övergå till halvstolpevarv. Huvdelen virkar man fram och tillbaka med halvstolpevarv och övergår till crocodilestitchmönstret i slutet. Pröva er fram!

I helgen fick vi den första snön. Ett tunt, tunt puderlager som klädde in världen i vitt för en liten stund, för att försvinna redan nästa dag. Men först hann Majkis krama vinterns allra första snöboll.

Välkommen vintern.

35 kommentarer:

Sol de Dezembro sa...

Ist's gorgeous!
Love the color combo!

Pigtails sa...

Oh this is so pretty and fresh!

Catarina sa...

Så superfin!! Härliga färger!

Emilia sa...

Härlig filt!

Om Ett Hus sa...

Åh så fin den vart!! :) gjorde nyligen en sådan också. Jätte roliga att virka! :)

Systeryster och jag .... sa...

vilken vacker filt...
sparar mönstret och hoppas att jag har någon att virka till snart

Maria-Snickaregården sa...

En sån fin filt.
Kram Maria

CreandoPhoto sa...

Fantastisk filt. Hade älskat att få en sån som doppresent till våra barn. Men det är ju lite sent påkommet...11, 13 och 17 som de är...Man kanske kan önska en som mamma-till-myndig-son-present eller nåt...?

Rumpetuss sa...

Helt underbar filt!!! Kommer garanterat värma liten fint!!! Du är såååå duktig!!!

nattugglan sa...

Det måste ju va en av de vackraste plädar/filt jag sett..så fina färger!!Du är jätteduktig på att virka o fint blir det också!ha en bra dag!

Anette sa...

Jättefin!

MARIA sa...

härlig filt!

Catarina sa...

Vilken jättefin filt!!! Härliga färger är det också :)

Angelica sa...

Vilken fin filt :) jag önskar att jag kunde virka så fint. Vilka färger har du? (namn och nummer) :)
Tack för svar och för en inspirerande blogg!
Mvh Angelica

Erica sa...

Hur många nystan av varje gick det åt :) jätte fin :)

Janet sa...

Hei, jeg har prøvd meg på hodeskallesjalet ditt :) takk for inspirasjon og mønster (brukte løse øyne, men heklet de fast med en ta-løs-heklekroken-teknikk som jeg bruker i frihekling)
http://janetberg.blogspot.no/2013/12/2-sjal-til-julemarkedet.html

Marie sa...

Men gud så fin filten är, önska jag kunde sticka och virka men nope inte min grej.

Lobben sa...

Den är ju helt underbar.

Monkan sa...

Fantastiskt fin pläd.

Fiff sa...

Snygga färger!

Malin sa...

Underbar filt! Men några frågor då jag börjat med en egen. Hur får du dem så raka? Blockar du dem o isåfall hur gör du de? Sen hur gör du när du sammanfogar rutorna? Tack!

kungen o majkis sa...

Malin: Jag virkar ihop rutorna genom att lägga rutorna räta mot räta och sedan virkar jag bara i de yttre maskbågarna. Jag blockar alltid plädarna jag gör. Jag brukar spänna ut den och nåla fast den i Kungens träningsmatta. Sedan fuktar jag pläden lätt genom att dutta vatten med en tvättsvamp på hela pläden. Sedan låter jag pläden torka i utspännt läge.

karinantonia sa...

WOW! Jag blir alldeles till mig av ditt virk. Började själv i höstas virka, ganska mycket inspirerad härifrån. Startade nu en pysselblogg (karinantonia.blogspot.com), har en bild på några ugglor jag gjort efter ditt uggel-mönster. Ugglorna blev nyckelringar till kökspersonalen i förskolan där jag jobbar.
Dessutom påminnner ditt sätt att skriva om min kusin, hon virkar inte men hon har en fin blogg, här är för säkerhets skull en link: dagentillara.ratata.fi
Gott nytt år åt dig och din familj!

Amanda sa...

Hejsan!

Hur lång tid tar det för dig att virka en pläd?

kungen o majkis sa...

Amanda: Det tar mig runt 30 minuter per ruta har jag för mig, sedan tar det ju några timmar att fästa trådar och sedan ytterligare några timmar för ihopvirkning :-)! Denna pläden tog det nog runt 30 timmar att göra.

Amanda sa...

Okej då vet jag. Hur många garn har det gått åt av varje färg? Har en liten fråga angående garnval också. Jag har hört att man ska ha enbart bomullsgarn till små barn och nyfödda men Tilda-garnet är en blandning av bomull och akryl. Vet du något om detta?

Anonym sa...

hej,jättefin pläd..tänkte göra en själv men vet ej hur mycket garn jag ska beställa..kommer du ihåg på ett ungefär vad det gick åt?mvh ingegerd

kungen o majkis sa...

Ingegerd: Minns tyvärr inte ihåg hur mycket garn det gick åt :-/.

Anonym sa...

Superfin!! Har du virkat någon kant runtom?? //Lisa

kungen o majkis sa...

Lisa: Har för mig jag gjorde två varv med fastmaskor bara :-)!

Unknown sa...

Hei.
Jeg har idag blogget og brukt ditt bilde i bloggen.
Har linket deg.

http://lunamondesign.blogspot.no/2014/10/many-squares-makes-blanket-mange-ruter.html

knas sa...

Hej,

Nu blev jag virksugen! Är det det här garnet du använt?
http://www.svartafaret.se/garn/tilda

kungen o majkis sa...

Japp det är tilda från svarta fåret som jag använt :)!

Anonym sa...

Hej!
Helt ny till virkning,
I beskrivningen står det första (3 ch) räknas som 1 dc. Ska man göra 12 st dc eller bara 11?

knas sa...

Hej! Du ersätter den första dc med 3 ch, så det blir alltså 3 ch plus 11 dc. Hänger du med?