onsdag 16 oktober 2013

Värmande favorit i repris.

Kommer ni ihåg de lite baggy ribbvirkade mössorna som jag gjorde mängder av förra hösten? De som jag skrev ner en översättning på? De har nu blivit två till. Sambon hade tröttnat på sin mörkblå och ville nu ha en grå. Och den gjorde jag igårkväll. När jag ändå höll på passade jag på att virka jag en till mig själv idag på förmiddagen. En i mjukrosa. Jag gillar verkligen dessa mössorna. De går snabbt att göra. Sisådär 3 timmar på en mössa känns ju helt ok. Och så är hänget där bak precis lagom hängigt.

Har du inte testat att virka en, så virka en. Eller som jag typ 12.
Och se där ja, en bild på mig i min nya mössa. Eller en selfie som jag har lärt mig att det heter när man tar kort på sig själv. Ja, jag såg på Hollywood-fruarna igår. Med skämskudden ungefär i samma läge som jag har kameran på bilden.

Och så är det dags igen. De där breven som vi inte vill ha. De där som dimper ner i vår brevlåda lite då och då. Nu har det kommit ett igen.

Imorgon åker jag och Kungen till sjukhuset. Träffa sköterskor, röntgen, narkosläkare och operatör. Och på söndag eftermiddag läggs Kungen in. Och på måndag blir det operation. Förlängning av hans stag i ryggen. Kungens 19:e operation. Och vi vänjer oss aldrig.

Måndagen den 21 oktober behöver vi era tummar.

39 kommentarer:

Anonym sa...

Stort lycka till på sjukhuset. Förstår så väl att mån som förälder aldrig kan vänja sig vid något sådant, men får hoppas att det i slutändan leder till någonting bättre.
Och verkligen fina mössor som du gjort. Får nog bli till att testa en sådan =) stor kram från Emmelie i Gbg

lilla jag sa...

Ja dessa underbara mössor , jag är nog uppe i åtta tror ja :)) Så klart så hålles både tummar och tår för er fina Kung!

Kram!

Anonym sa...

Jag beundrar dig o din styrka! Tittar ofta in och inspireras av din fina blogg... All lycka till dig och din familj! <3
Hälsningar/ Maria i Värmland

Anonym sa...

Jag håller mina tummar den 21:e!! En fråga ang mössvirkningen. Hur många nystan ska jag köpa till en mässa? Blev så sugen o virka en till min Karl. Tack för en inspirerande blogg!

Häls. Linda

Anna sa...

oh lilla hjärtat, önskar er all lycka till och jag hoppas och tror att allt kommer gå bra, håller tummar och tår för er Kung!

Systeryster och jag .... sa...

har virkar en sådan mössa tack vare dig och det kommer nog att bli fler

håller tummarna för din lille grabb... mamma hjärtat är skört ibland,,,

kungen o majkis sa...

Linda: två nystan frejagarn går åt :-)!

Anonym sa...

Tack för att du delar med dig av ditt liv. Vi är många som följer dig och din familj. Det är roligt att få följa dina virkprojekt, som någon tidigare skrev, du inspirerar så mycket.
Håller tummar och tår på måndag för er.
Kram Lotta

Ida sa...

Ringar in 21 i almenackan så kan du ringa in 24 för min ögonoperation. Jag är ingen hurtig och modig patient. Sjåpig skulle nog vän av ordning kalla mig så jag begriper precis när du gruvar dig. Inge kul men tur att det finns hjälp att få. Kram till kungen.

Ellen sa...

Givetvis får du tummar!

suzette.johansson@hotmail.com sa...

Är det pga skolios han har stag?
Vår pojk har precis bekräftats ha skolios och nu är vi kallade till ortopedmöte med huvudläkare, Sg mfl... Känns som att det är operation de vill diskutera!

Lycka till kungen iallafall!!! <3
Oavsett anledning, och hoppas att du inte brukar tycka att det gör för ont efteråt!! <3

Kram!!

kungen o majkis sa...

Ja, det är pga scolios. De stagen som Kungen har finns numer med magneter så man kan förlänga dem utifrån. Det är ju en himla bra utveckling så man slipper förlänga med operation!

Johanna sa...

Både jag och Oliven håller våra tummar så hårt vi kan. Och nog ska jag piska D att virka en sån där mössa till mig. Nått borde han ju faktiskt också göra i hushållsväg. Om jag står för sömnaden så får han virka. Så är det nog.

Pias Praliner sa...

Självklart håller jag tummarna för Kungen! Blev lite sugen på att virka en eller kanske två mössor :-)

Anonym sa...

Stort lycka till på måndag!!! Gud så fina mössor! Önskar att jag inte var på jobbet just nu utan kunde vara hemma och virka en eller fler!!!

Anonym sa...

Stackars kungen! Han som är kung borde ju helt klart vara befriad från sånt! Hoppas det sen är färdigt med skönhetsoperationerna för kungen är ju perfekt som han är så det kan ju inte vara annat än fåfänga som dessa operationer handlar om! Nä kungen får nog helt enkelt sluta kolla på Hollywoodfruarna och inse att skönhet sitter på insidan ;)
Skojar bara, ska hålla tummar och tår för er!!

/Maria

Hemma på Sjuan sa...

Snygg mössa! Men att jag skulle virka, näe det skulle jag aldrig klara av ;)
Hoppas det går bra med operationen för sonen, kram Suss

millancolin sa...

Jättefin mössa! Har inte gjort någon själv ännu, men ska definitivt göra en framöver.
Förstår att ni aldrig vänjer er med Kungens operationer, eran familj och Kungen är så stark, beundrar er! Säger som någon annan sa, han (och barn överhuvudtaget) borde vara befriad från sånt! Håller såklart både tummar och tår att allt går bra!
/ Camilla

Elin sa...

Superfina mössor. Ska självklart bli nästa projekt. Kännd lite lagom då jag precis avslutatvett story virkprojekt. Och de där var ju perfekta till både stora och små huvuden.
Och jag håller också både tummar och tår för kungen !

Anonym sa...

Klart vi håller alla lediga tummar. Tack för alla bra idéer jag har gjort 4 sådana mössor vid detta laget. Stooor styrkekram från oss.

Fru Olsson sa...

Tänker på er och hoppas och tror att allt går bra. Kram // Karin

Louise Hellström sa...

Självklart tänker vi på honom!
Har även en fråga om mössorna. Töjer de sig mycket? Virkade ting är ju inte jätteduktiga på att dra ihop sig när de väl töjts ut. :) ska man tänka på att virka så den sitter tajt från början så man slipper en uttöjd mössa som hasar ner över ögonen hela tiden? Vad ät knepet? :)

kvinnan med koftan sa...

Njut av helgen och på måndag är vi många som håller tummar....

Lena sa...

Självklart håller vi tummar och tår! kanonsnygga mössor, måste nog fram med virknålen.

Fröken Fräken sa...

Jag har lagt upp ett digert träningsprogram för mina tummar ska kunna hållas på bästa möjliga sätt! Jag tror att lite virkning kan vara stärkande också eller vad tror du?

Sally sa...

You have such a lovely blog, full of creativity and love. I so wish google translate worked better so I could read all of your posts, but have enjoyed them none the less :)
Thanks for sharing your great crochet patterns, I have just made the tiny owl and intend making him into a brooch, he's so cute :)

Malin på pastill.nu sa...

Lilla Kungen, vad han ska få gå igenom mycket. Här hemma håller vi såklart alla tummar och tassar som finns!

Sally sa...

Fingers crossed all goes well for little King on 21st October. I hope he makes a speedy recovery and doesn't have any pain x

Therese sa...

Lycka till imorgon, kungen! Det kommer gå bra. Själv är jag planerad att föda barn imorgon. Men det enda jag känner i magen är ostbågesug. Kram!

kungen o majkis sa...

Louise: jag brukar dra åt något när jag mäter på huvudet där mössan ska sitta, för lite töjer de sig allt.

Manda sa...

Först och främst: hoppas operationen går bra för sonen, håller tummarna! Sitter och försöker få till en mössa, men är lite trög. Jag har förstått att det ska slutta i ena sidan, men jag kan inte fatta hur det ska kunna bli en mössa av det.. Vet du om det finns någon sida där man visar med lite bilder hur det ska se ut? :)

Emilia sa...

Fina mössor man aldrig kan få för många av! Håller tummarna imorgon!

Louise Hellström sa...

Tack för svar! :)

Anonym sa...

Tack för ett jättebra och vanebildande mönster!
Jag har virkat tre stycken på en vecka!!! Mina mössor till mig och barnbarnen gjorde jag i norskt sockgarn (60% ull, 20% nylon och 20% acryl). Dom blev varma och sköna, och jag tror att dom blir lite mer elastiska än bommulsmössorna? Det gick åt 2 nystan till varje mössa.
Loulou

Trixiyo sa...

Tack för ett lätt å fint mönster. Visar upp min mössa på husmorsskolans symöte idag å tänkte länka så du får se med :) http://trixiyo.blogspot.se/2013/11/symote-ribbvirkad-mossa.html?m=1#comment-form

Unknown sa...

Hej! När du gör denna mössa läste jag att du gjorde 57 rader när du gjorde till din kille, räknar du fram och tillbaka eller bara när du gör åt ena hållet? :)

kungen o majkis sa...

Hej Ronja. Jag räknar åt bara ett håll då :-)!

Karin Stenqvist sa...

Hej! Jag försöker virka mössan efter mönstret i ditt andra inlägg om den. Men det går inte så bra! För det ska väl inte bli en trekant av den...? Sidan där man gör smygmaskor blir bara mindre och mindre :S Vore jättesnällt om du kunde lista ut vad jag gör för fel!

Anonym sa...

Jag hoppar in och svarar att du nog missat att vända med en lm på den sidan. Precis som du vänder med 2 lm på andra sidan så måste du vända med 1 lm där annars blir raderna mindre och mindre och det blir en trekant.