torsdag 31 oktober 2013

Glad halloween. Och virkade näthandskar/ handledsvärmare. Med mönster.


 Idag har Majkis varit på Halloweendisco. Och i veckan skulle vi då fixa själva utklädningen.

På leksaksavdelningen:
-Vi kan ju måla dig vit i ansiktet och mörk runt ögonen som en vampyr, försökte mamman.
-Näää, vi kan väl måla lite rosa på kinderna bara, tyckte Majkis.
-Det kan vi göra och sen kan det komma som blod ur din mun, försökte mamman.
-Näää, men jag kan ju ha lite ljuslila ögonskugga, tyckte Majkis.
-Kolla de här coola djävulshornen, Majkis! Du kan ju vara en läskig djävul!
-Näää, men jag kan ju vara en djävulsfe!

Och för att piffa till djävulsfen något så virkade jag ett par nätvantar till henne.

Virkade näthandskar/handledsvärmare. ( passande till en snart 6-årig djävulsfe)

Svart tildagarn och virknål nr 4.

Virka 30 luftmaskor och slut till en ring.
varv 1: börja med 5 lm ( 3 lm istället för en stolpe + 2 lm som mellanrum), Hoppa över två maskor och virka en stolpe i nästa, gör två lm, hoppa över två maskor och gör en stolpe i nästa. Fortsätt så varvet runt. Slut varvet genom att göra en smygmaska i den tredje lm i den första lm-kedjan med 5 lm som du gjorde i början på varvet.
varv 2: Gör en sm så du kommer till mitten av lmbågen från varv 1. 5 lm och en stolpe runt nästa lmbåge, 2 lm och en stolpe runt nästa lmbåge. Fortsätt så tills du kommer till slutet, då gör du en sm i den tredje lm, i den första lmkedjan du gjorde.
varv 2-11: Samma som varv 2.
varv 12: Nu ska vi ha hål för tummen. En sm till mitten av första lmbågen. Gör 5 lm, gör en stolpe i nästa maskbåge från varv 11. Gör 5 lm och hoppa över en maskbåge och gör en stolpe i nästa. 2 lm och en stolpe i nästa maskbåge. Fortsätt varvet runt och slut varvet med en sm i tredje lm i den första lmkedjan du gjorde på varvet.
varv 13: Samma som varv 2 men när du kommer till det lite större hålet för tummen gör du först en stolpe runt lmbågen och sedan 2 lm och sedan en stolpe på samma lmbåge. Sedan är det bara fortsätta som vanligt runt.
varv 14: Samma som varv 2.

Klart. Ser nog klurigare ut i skrift än vad det är. För det är lätt. Och snabbt går det. Och vill du göra större varianter är det ju bara att göra fler lm i den första ringen och några varv till på längden.

Och det verkar inte som om det kommer några småmonster till oss ikväll. Och vi som har köpt en massa godis. Då blir ju allt det godiset över. Synd. Verkligen synd.

15 kommentarer:

Millas hem sa...

Haha! Du är för rolig! Mamman ville ha lite mer piff! Kan inte mamman klä ut sig själv lite?!=))

Kram

kungen o majkis sa...

Milla: Virkpiffa det som virkpiffas kan :-D!

Annika GW sa...

Oj! Vilken lycka att ha en mamma som kan fixa till det så fint! Att vara en djävulsfe tycker jag var ett fantastiskt bra ide! / Annika

Emilia sa...

Finfina handskar!

Anonym sa...

Ja! Synd, verkligen synd :)
Mvh Angéla

Anette sa...

Så gullig liten tjej! :)

Anonym sa...

Majkis kommentarer är helt oslagbara!! Och så kul att läsa!
Agneta

Marie-Louise sa...

Hej! Vilken underbar blogg!Jag har just tagit upp virkning (pysslar med en väldig massa annat också) för första gången och började med en kofta....den är snart klar! På tur står nog din fina spindelsjal.... :)
Tack för rolig läsning och all inspiration :)
Kram från Millis

CreandoPhoto sa...

Ett alldeles förfärligt gulligt monster får jag säga :)

Rumpetuss sa...

Vilken fin djävulsfe!!!

Fröken Fräken sa...

Jag känner starkt att jag skulle vilja ha ett sådant där diadem på jobbet, typ alla dagar. Det verkar liksom rätt troligt då att ingen skulle våga närma sig med några tråkiga arbetsuppgifter som jag inte har lust med.

Unknown sa...

Har läst din blogg ett tag nu och har fått massor av inspiration, jag gillar den!! Jag har själv startat en blogg nu efter mycket tjat från familj och vänner, så om du har tid kika gärna in! virktrollet.blogspot.se! :)

Petra / Popetotrora sa...

Hehe! Hon vet vad hon vill i alla fall. Den där djävulsfen. ;)

garntrassel.wordpress.com sa...

Ville bara titta in och säga att det finns en liten aword till dig hos mig. Skicka den vidare till dig för att du och bloggen din lyser upp min tillvaro.

Mika sa...

Men! Såna vantar skulle ju jag vilja ha själv. Superfina ju!