tisdag 3 september 2013

Virkad grannywheelsquare-pläd.

 Vi var på namngivningskalas i helgen. Barnens lillkusins namngivningskalas. Mycket trevligt. Och gott.
Som present hade jag virkat en pläd till lillsöt. En pläd gjord av 48 grannywheel-rutor. Gjord i Tilda-garn och virknål nr 3,5.
 Jag använde mig av rött och vitt. Och så några enstaka varv i gammelrosa och en turkos kant för att piffa till pläden lite. Dessa plädar är ju så roliga att göra. Och ett litet lagom projekt om man råkar ha en sisådär 30 timmar över.
Och till sist, en dagens Majkis.
-Vet du hur mycket jag tycker om dig, mamma? Lika mycket som det finns skalbaggar i Egypten! Vet du hur många det är, mamma? Hundra miljarder tre dollars.

Oj. Mycket det.

37 kommentarer:

www.syfroken.se sa...

Helt fantastisk!
Älskar din blogg!

Irene Lundell sa...

Vilken otroligt vacker pläd! Och vilken underbar kommentar från ungen din. :-)

Monkan sa...

Kanonfin pläd. Och nästan så att man börjar gilla skalbaggar när man läser om Majkis sköna kommentar :)

Anonym sa...

Så fin! Blir nyfiken på hur du fäster ihop rutorna så fint?
Å tack för en så inspirerande blogg!!
//Sandra

Unknown sa...

Alltid lika roligt att kika in och se vad för nytt du har hittat på. Kram!

Fru Olsson sa...

Det var väldans mycket det! Grattis :-)

Jag blir så inspirerad varje gång jag läser om dina virkalster. Nån gång bara ska jag virka såna där mormors-rutor. Så nu var det lovat. Nån gång...

// Karin

Om Ett Hus sa...

Jätte fint!

Emma wikner sa...

TAAAAACK, för en otroligt bra blogg! Har precis börjat virka och suttit på youtube och lärt mig. Nu kan jag läsa mönster och älskar dina bra beskrivningar, sitter nu med döskallesjalen och sen ska jag nog göra mysnutten, eller en mössa till min bebis, eller nallen kanske.... Ååååh vad mycket bra, kan inte välja.

Mona sa...

Jättefin filt. O vilken underbar kommentar från din dotter, då kan man inte bli annant än glad :)

Har följt din blogg länge o det är alltid lika kul att se vad det är för fint du skapat. Du är kanonduktig. Jag förundras över hur du hinner med, men det är väl som allt annat en fråga om prioriteringar .
Själv kan jag knappt virka mormorsrutor - men skam den som ger sig.....
En dag ska jag ha en dödskallesjal, om jag så ska muta någon annan att göra den åt mig.
Ha en fortsatt bra dag .
Mona

marremorr sa...

Såå fiiin pläd!!! Har nu virkat min andra spindelsjal! Om du vill kan du kolla! http://mamsmumsomys.blogspot.se/2013/09/en-vit-ar-ocksa-fin.html

kungen o majkis sa...

Sandra: Jag virkar ihop dem i endast de bakre maskbågarna :-).

Mamma Mia sa...

30 timmar tankar från faster är nog det finaste man kan få. Kommer att värma henne hela livet. Jätte fin pläd!

Photo by Maria sa...

Ha ha ha.. Goa Majkis!! Vilken kärleksförklaring <3

Så himla snygg pläd, antar att föräldrarna till bebisen blev överlyckliga för den fina..

Kram Mia

Fiffiga Systrar sa...

Fantastiskt fin!!

Anonym sa...

Ung hur mkt garn gick det åt?

TIJNA sa...

Jättefin!
Jag håller också just nu på att virka ännu en babyfilt av mormorsrutor. Vad har du för teknik när du monterar dem? Virkar du ihop dem?

/Tijna på www.virknalenochmajskroken.blogspot.com

Ananas sa...

Så snygg!!

Annika GW sa...

Gillar din filt hundra miljader tre dollar också! / Annika

Malin på pastill.nu sa...

Så sjukt fin, allt du gör är liksom sjukt fint!

Birgitte sa...

Nydelig!

Amanda sa...

Älaskar din blogg och titta på dina fina alster. Lika mycket inspiration varje gång. Så mycket mönster och fint jag vill göra, skulle behöva några fler timmar på dygnet bara ;)

Anonym sa...

Ungefär hur många nystan i Tilda garn krävs det för denna filt?:-)

kungen o majkis sa...

Anonym: Ett tildanystan brukar räcka till ungefär 7 rutor har jag för mig... och denna pläden har totalt 48 rutor :-).

E.Winberg sa...

Jag kom på en sak! Du är ju virkvärldens "Piratecrocheter"! Du delar med dig av dina mönster gratis, du låter oss sälja resultaten. Heja dig!Fildelning när den är som bäst!

Nicolin sa...

Hej! Älskar din blogg.. Har försökt ge mig på bulldogg mössa. Men lyckas inte med munnen, skulle du vilja hjälpa mig med den? Skulle va jättesnällt... Hoppas på svar fort som möjligt :) Med vänlig hälsning, nicolin

Rumpetuss sa...

Oooohhh så fin filt'!!!!!

kungen o majkis sa...

Nicolin: jag minns inte exakt hur jag gjorde. ..men jsg började med att göra en rad med luftmaskor. Sedan började jag på undersidan av luftmasketråden och började göra fm, sedan halvstolpar och i slutet stolpar. Längst ut på lmkedjan gjorde jag ett gäng trippelstolpar för att komma upp på översidan på kedjan. Sedan gjorde jag stolpar på översidan. ..till jag kom till sista lm. Där jag gjorde ett gäng trippelstolpar..och sedan stolpar på undersidan, sen halvstolpar och sedan fm. Lite svårt att förklara...men på ett ungefär så :-D! Kör det ihop sig för dig. ..finns det ju ett engelskt mönster som man kan köpa...se länk i bulldogsmössemönstret :-)

Pixi sa...

Jisses vad snygg!!

Annika sa...

Blev så inspirerad av din fina filt så jag gick och köpte garn.Hoppas det blir en färdig filt till barnbarnet.Men hur får man ihop rutorna ? Virkar man ihop dem i långa rader eller? Tusen tack för en härlig blogg ser fram emot varje gång du skriver nåt nytt!!

Jennie sa...

Men den var ju hur fin som helst! Känner inte du som jag ibland, att man vill ge så mycket åt andra att det nästan blir för mycket? Att folk runtomkring till slut tycker att man ska vara så himla duktig jämt så de uppskattar det inte längre utan blir mer irriterade, avundsjuka kanske? Du, eller nån annan, får gärna svara på det, känner mig så ensam med de tankarna. Vill bara vara snäll, men känns tvärtom allt som oftast.

ANNA sa...

Oj! så fiiiin... tänk om jag skulle ge mej på och göra en sån... Det braiga med filtar som görs sådär i rutor är ju att varje ruta känns som ett litet avslutat projekt. Å man behöver inte släpa med sig något stort utan man gör en ruta i taget.

Fråga: Får jag lov att låna dina bilder på filten och visa i min blogg (min bloggar egentligen för jag vill ha med den i min änu inte igångkörda julblogg med), Givetvis skriver jag då att du har tagit bilderna å så länkar jag till dej.

kungen o majkis sa...

Anna: Går så bra så :-)!

ANNA sa...

Tack :)

Jessica sa...

Tack för inspirationen! Har precis virkat ihop en likadan fast i naturvitt, blått och lila till en kommande liten bebis. Och jag gjorde 54 rutor av bara farten...

Elin sa...

Hej och tack för en superblogg! När du gör en sånhär filt, gör du då något slags mönster/ritning över hur den ska se ut innan du börjar? En övergripande plan, liksom? Eller skapar du på känn efterhand?

kungen o majkis sa...

Elin: Ibland gör jag en ritning och ibland bara virkar jag på och läger ut rutorna till en filt vartefter :-)!

SonjaLoyd sa...

Beautiful