söndag 8 september 2013

Virkad basker med flätor.

 Jag har virkat en ny mössa till Majkis. Denna gången fick det bli en liten basker. Jag utgick från det vanliga flätmössemönstret som jag brukar använda mig av. Och ändrade lite själv så den blev mer baskeraktig.
 Majkis fick välja färger själv. Hon valde då ett neonrosa garn och ett svart garn med glitter i. Såklart.
Till denna baskern gick det åt 2 neonrosa Freja-nystan. Och ett svartglittrigt Freja-nystan. Jag använde mig av virknål nr 5. Och den svarta garnbollen gjorde jag på mitt vanliga sätt, nämligen så här.

Säga vad man vill om färgvalet, men nu kommer ju Majkis iallafall synas i vinter. Verkligen, verkligen synas. Som en slags självlysande Madicken.

17 kommentarer:

lilla jag sa...

Jättefin :) Härligt med färg på barn tycker jag!

Irene Lundell sa...

Jättefin! Bra val :)

Rumpetuss sa...

Men så himlans fiiiiiin!!!!! Majkis kommer vara coolast i kmpisskaran :0)

Emilia sa...

Tjusig!

Anonym sa...

Där jag bor är de väldigt bra med färgglada mössor såhär i Älgjakts tider! :) /daniela

Alviti sa...

HÄRLIG! Idag har jag härmat dig i sveas härmapa. Tack för den idén :) kram carolina

Anette sa...

Superfin :)

Petra / Popetotrora sa...

Men åh, vilken söt!! Kanske att jag skulle försöka mig på en sån till Flora.

Pixi sa...

Jättefräck!! =)

Anonym sa...

Hej!
Är novis i virksammanhang och har inte hållit i en virknål sedan den obligatoriska syslöjden i mellanstadiet men är så sugen på att lära mig igen efter att ha "ärvt" ett gäng med virknålar i våras (som hittills legat och skramlat i byrålådan till ingen nytta). Googlade efter virkinspiration och snubblade in på din underbara blogg och vill bara säga TACK! Så mycket fint du har virkat. Hit kommer jag tillbaka och tankar inspiration med jämna mellanrum.

Kram Emma

Anonym sa...

Åhh vilken fin!!! Ja men då blir det inga svårigheter att hitta henne i skolan. Har du några timmar till övers någon dag, får du gärna lägga upp och lära oss att virka dessa flätor och alla olika maskor.

Med vänlig hälsning, Zara

Malin sa...

Tänkte direkt Madicken! Ja, redan innan jag läst inlägget färdigt. Sötaste ungen i finaste mössan! Nu måste ju Abbe (läs Kungen) få en sån där härligt snygg.. Ja, vad fasen kallar man den!? Tweedkeps? Kanske inte virkad av mamma, men ändå.. ;)

Malin på pastill.nu sa...

Så söt! Roligt med lite annorlunda utseende på maskorna!

Anonym sa...

Nä nu får du sluta att göra så fina saker.... min "att göra" lista blir längre varje gång jag tittar in här ;-) Jag har inte mer tid :-)

Anonym sa...

När min dotter var i Majkisålder frågade hon "vad är det för väder - behöver världen lite extra färg idag?". Perfekt basker för sådana dagar! /Elin

Jennie sa...

Nämen det är ju alldeles perfekt i pulkabacken! Ingen risk att någon åker på henne, ens i dimma. :) I min familj brukar vi åka pulka i dimma på julaftonskvällen. Skulle behöva virka neonrosa baskrar till hela släkten, faktiskt.

Anonym sa...

Din blogg är mitt smultronställe i cyberrymden! Älskar att surfa hit och hämta inspiration och energi. //Petra