fredag 16 augusti 2013

Virkad superkatt. Och virkade converse.

 Häromdagen var vi och hälsade på ett litet nytillskott. Våra vänner har fått en väldans fin yttepyttig lillebror. Och den yttepyttiga lillebroren måste förstås få lite virkade välkommen-till-världen-presenter. Jag virkade en superkatt.
 En superkatt med guldmask, guldbrallor och en röd mantel. Som alla vettiga superhjältar bör ha. Mönstret till katten har jag lånat här. Och den är virkad i Tildagarn och virknål nr 3,5. Det guldiga garnet kommer jag tyvärr inte ihåg vad det hette. Men det gör så att man kan flyga. Och får röntgensyn.

Och yttepyttiga småbröder måste ju ha yttepyttiga skor. Förstår ju vem som helst. Till dessa skor lånade jag mönstret till sulan från ett par andra skor. Sedan hittade jag på resten av skorna vartefter.
Det är bra att hitta på egna mönster vartefter. För då behöver man inte läsa något mönster. Och då kan man kolla på såna där braiga tv-serier samtidigt som man virkar. Som Orange is the new black. Den serien var ju för himla bra, hörrni.

En liten virkad present till fick den yttepyttiga lillebroren. Men den får ni se nån annan dag. Nån måtta får det vara på roligheterna.

Nu tar vi en sån där riktigt go helg va?

17 kommentarer:

Luxxie - kreativt kaos sa...

Vilka gulliga och fina presenter lillebror fick, dom pyttesmå conversen var ju toksöta! Jag har haft problem med tån på alla conversemönster jag har provat, kan du inte visa ungefär hur då gjorde? Din ser så bra ut och det måste ju finnas plats för dom små tårna :)

Anonym sa...

Så vilken fin katt du virkat,
å så söta skor.
Kramar/Brittinger

Photo by Maria sa...

Vilken cool katt till den yttepyttiga lillbrorsan =) Och coolaste skorna får han med =)

Du är fantastiskt duktig =)

Kram Mia

handmadebymormor sa...

Sej superkatt du har hæklet (virkad) også converse skoene er cute. Du er fantastisk dygtig og det er altid en inspiration at kigge på din side, tak :-)))
God weekend, hilsen Hanne

Catarina sa...

Superkatten var bara så cool :)
Ha`en skön helg!

Rumpetuss sa...

Å sånna supersuperfina presenter till en liten superkille!!!

Ida sa...

Näe det ska inte vara nån måtta på roligheterna - som dina virkningar - visa på bara. Dom är ju så mysiga

Fröken Fräken sa...

En mycket viktig fråga - skulle en Superkatt kunna hoppa in istället för mig på mitt jobb, så att jag kan fortsätta att vara ledig?

kungen o majkis sa...

Beror nog lite på mängden guldgarn skulle jag tro.

kungen o majkis sa...

Jag gjorde sulan efter det ballerinaskomönstret jag visat förr, med brunt garn...sedan virkade jag upp med vitt med halvstolpar i den närmsta maskbågen. Sedan två varv med fm. Varav den sista i svart. Och sedan ett varv med halvstolpar i vitt. Tådelen gjorde jag genom att virka typ 15 trippelstolpar i en magisk cirkel och sedan drog åt cirkeln så det bildades en halvcirkel. Den sydde jag fast i den främre delen av skon. Sedan virkade jag med grått, halvstolpar runt det som blev över runt skon. Några varv. Tilks den blev tillräckligt hög. Sedan virkade jag så det blev tre öglor på sidorna där skosnörerna ska sitta. Och en skoflärp på den raka delen på tådelens halvcirkel. Och den ska vara så lång att den räcker upp lika högt som de gråa sidorna på skorna. Klart som korvspad va :-D?!

MARIA sa...

Sikken cooling till katt!

CreandoPhoto sa...

Nu är det ju bara så att receptet på virkade converse måste publiceras. Snäääälllla!???

emma sa...

Åh vilken klockren liten superhjälte :)

Anette Nilsson sa...

Blir såååå inspirerad av dina fantastiska alster. Stickar raggsockar och vantar i massor till barn och barnbarn, men att virka ser så roligt ut. Gjorde väl nån duk för sisådär hundra år sedan. Måste ju bara pröva, frågan är vad jag skall våga testa. Vill ju kunna göra allt du visar här:-)

Malin på pastill.nu sa...

Så satans skön kisse!

Erica sa...

Hejsan! Blev helt förälskad i din fina superkatt och skulle så gärna vilja ha en till vår son, som vi kallar för superhjälte (född med LKG, downs syndrom o analatraci) men så otroligt stark o go trots alla motgångar. Dessvärre e jag helt inkompetent vad gäller handarbete så kan man beställa av dig eller vet du någon annan??
Med vänlig hälsning, Erica

Erica sa...

Hejsan! Blev helt förälskad i din fina superkatt och skulle så gärna vilja ha en till vår son, som vi kallar för superhjälte (född med LKG, downs syndrom o analatraci) men så otroligt stark o go trots alla motgångar. Dessvärre e jag helt inkompetent vad gäller handarbete så kan man beställa av dig eller vet du någon annan??
Med vänlig hälsning, Erica