torsdag 22 augusti 2013

Virkad spindelsjal. Igen. Alltid.

En av mina rara vänner fyllde 30 år i veckan. Jag virkade en spindelsjal till henne. En rosa med vit spetskant. Mönster hittar du här. Och om du tycker att det är lite knöligt att virka efter diagram så har jag gjort ett inlägg där jag visar hur det går till att virka en spindelsjal, och det hittar du här. Virknål nr 3,5 och Tildagarn. Spetskanten är de två första raderna på detta fina hyllremsemönster.
Detta är min elfte spindelsjal. Och jag verkar aldrig tröttna på dem. Lite som Marabous saltlakritschoklad.

Och Kungen började fyran i måndags. Stor kille nu. Och Majkis, ja, hon har börjat sexårs. Och helt plötsligt är alla mina barn skolbarn. Och helt plötsligt har jag förmiddagarna för mig själv. Måste fylla på förrådet av saltlakritschoklad. Och garn.


23 kommentarer:

Anette sa...

Jag älskar både lakrits och choklad så jag tänker inte köpa den, nog med laster ;)
Måste också säga att du gör jättefina saker.

Malin sa...

Vilken fin sjal!
Kanske skulle bli höstens projekt att lära sig virka och målet en sån här fin sjal. Eller är den för svår att börja med? Har du tipps och råd?

Från en mamma med barn liknande kungen!

Anonym sa...

Fantastiskt fint, som vanligt. :)
Hur gör du med förvaring av dina sjalar? Har du något smart sätt? Tycker det är svårt när dom hamnar i en låda i en stor hög... Eller ger du bort alla och på så sätt löst problemet? :)
/Linda

Ina sa...

Alltid lika snyggt med en spindel sjal! :)

kungen o majkis sa...

Linda: jag har en spindelsjal själv, resterande 10 har jag gett bort, problemet löst ;-D! Men jag har ju iofs en massa andra sjalar...och de har jag i korgar på hatthyllan i hallen. Funkar för mig :-).

kungen o majkis sa...

Malin: lär dig att göra fastmaskor, stolpar och luftmaskor. Och när du lärt dig det kan du säkert klura ut mönstret steg för steg :-)! Kolla in min spindelsjalstutorial för extra hjälp :-)!

Lycka till med virkandet!

Annika GW sa...

Saltlakritschoklad och spindelsjal? hm.....
Vilken fantastisk bra jämförelse!Fast sjalen räcker längre! / Annika

Anne sa...

Underbart! Jag håller på med de sista varven på min första spindelsjal och den blir så fin :-) Tusen tack för det utförliga mönstret som var lätt att följa.

Erica sa...

Håller själv på med en spindel sjal... Och jag vill tacka för din tutorial för utan den hade det ALDRIG funkat!
Mvh Erica

Photo by Maria sa...

Den är så fin.. En kompis till mig virkade just en rosa dödskallesjal, används flitigt =)

Ha en bra dag..

Kram Mia

Helena, Craft and Creativity sa...

Dina sjalar är så vackra! Jag är grymt imponerad!
Önskar dig och de dina en riktigt trevlig helg!
/Helena

Emilia sa...

Man måste väl komma upp i minst 40 sjalar innan man tröttnar?! ;) Jättefin!

Anonym sa...

Hej!
Nu är jag på min fjärde spindelsjal, tack för jättebra hjälp att komma igång. Och jag håller med dig, det är som ett beroende, svårt att sluta. Men hur stora blir dina sjalar? Om jag ser rätt på din bild verkar du göra 6 spindlar på bredden som sista rad. Jag gjorde min första i Tildagarn och den är 8 spindlar bred. Den hade knappast gått att få runt halsen annars? Jag älskar också chokladen med lakrits i, btw =)
Angéla

Anonym sa...

Såååå fin !! Och jag skulle så gärna vilja virka en dödskalle schal men är tyvärr inte så bra på virkning :( Vill även passa på att säga att din blogg är så fin ... / Jenny

kungen o majkis sa...

Angela: jag gör mina sjalar med 6 spindlar i bredd längst upp, och de blir lsgom stora att ha runt halsen då. Använder du något annat garn eller virknål? Då kan storleksskillnaden bli stor :-).

Fröken Fräken sa...

Vi kan väl komma överens om att även om det virkas snygga spindelsjalar så är det icket höst? :-D Och det där med att ha förmiddagarna för sig själv, det skulle jag också vilja ha...

Malin på pastill.nu sa...

Så himla himla fin! Tror faktiskt det är exakt samma färger som jag gjorde i min spindelsjal, fast jag valde nått dumt babyull-garn så det tog 100 år innan den blev klar.

Anonym sa...

Hej igen!

Jag använder lite olika garn till mina sjalar, och ja de blir verkligen olika stora. Men en Tildasjal har det blivit, då gjorde jag 8 spindlar i översta raden, men det kanske hade räckt med 6 som du gör? Såå himla fin blogg du har, och jättekul att du svara oss på alla våra frågor. Ha en härlig höst som snaaart är här. Kram!

Anonym sa...

Ehh, inlägget ovan var från Angéla. Jag missade ju att jag var anonym.

Anonym sa...

Hej
Har följt din blogg under sommaren! Vilka otroligt fina saker du virkar. Verkligen inspirerande. Själv har jag med hjälp av instruktionerna på din blogg knåpat ihop en döskallesjal! Måste nog göra en spindelsjal också. Kommer att fortsätta att följa din blogg i fortsättningen! / Cathrine

Unknown sa...

Hej!! Älskar verkligen din blogg!! Du gör så himla mycket fint!! Jag letar efter samma rosa färg som på din spindelsjal, vet du färgkoden på garnet?

Unknown sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Anonym sa...

Hej hur gör du när du ska få till tre spindlar?