söndag 5 maj 2013

Virkad Lilla My-snuttefilt. Med mönster.

Detta inlägg läses med fördel på finlandsvenska.

Jag har sett dessa mysiga små snuttefiltar, som är virkade med en mormorsruta som grund, lite varstans. Och så hade jag ju lite orange garn och rött garn över. Tänkte först en Pippi-variant, men det var ju redan gjort. Så jag gjorde en liten ettrig Lilla My istället. Jag skrev ner mönstret varefter jag hittade på, så ni med kan göra en. För vem vill inte ha en liten ilsken snuttetrasa?
Lilla My-snuttefilt.

Virknål nr 3,5, Tilda garn.

Huvud:
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel. 
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 6: 1 fm i de fyra första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 7-11: en fm i varje maska.
varv 12: 1 fm i de fyra första maskorna, sedan en minskning (virka ihop de två nästkommande maskorna), fortsätt så varvet ut.
varv 13: 1 fm i de första tre maskorna, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
varv 14: 1 fm i de första två maskorna, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
varv 15: 1 fm i den första maskan, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
varv 16: virka ihop de två nästkommande maskorna, och fortsätt på så sätt att minska tills du bara har ett litet, litet hål kvar och sy sedan igen hålet med virktråden.(glöm inte fylla med vadd innan hålet blir för litet)
Hårhättan.
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel. 
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 6: 1 fm i de fyra första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 7 o 8: en fm i varje maska.
Sys på lite lätt på sniskan på huvudet. Jag broderade ögonen innan jag sydde fast hättan helt och fäste de svarta trådarna under. Jag broderade lite streck med den orangea tråden på hättan efteråt. 
Hårbollen:
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel. 
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4 o 5: 1 fm i varje maska.
varv 6: 1 fm i första och virka ihop nästkommande två, fortsätt varvet ut.
varv 7: virka ihop de två nästkommande maskorna, och fortsätt på så sätt att minska tills du bara har ett litet, litet hål kvar och sy sedan igen hålet med virkgarnet.( glöm inte fylla med vadd innan hålet blir för litet) 
Jag broderade lite streck med en tunn svart tråd innan jag sydde fast hårbollen på hårhättan.
Armar:
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel. 
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3 o 4: 1 fm i varje maska
varv 5: Minska genom att virka ihop 2 maskor med en fm, upprepa 6 ggr.
Fyll handen med lite vadd och byt sedan till röd färg. 
varv 6-20: 1 fm i varje maska.
Armarna sydde jag fast vid nacken...och händerna sydde jag fast en bit upp på mormorsrutan. Så hon fick de där sköna Lilla My-armarna.
Öron o näsa.
Gör 5 fm i en magisk cirkel. Dra åt tråden. Slut inte ringen med en smygmaska som vanligt, utan låt den behålla sin halvcirkelform. Fäst den tråden som du drog åt ringen med och virka fast örat eller näsan med den andra.
Syns inte på bilderna att näsan sticker ut som öronen. Men det gör den.
Rosett.
virka 10 lm, virka tillbaka med 8 halvstolpar med början i tredje maskan från nålen. Vänd med 2 lm och virka 8 halvstolpar igen. Virka sammanlagt 4 varv med halvstolpar.
Rosettknuten.
virka 10 lm, virka tillbaka med 8 halvstolpar med början i tredje maskan från nålen. Håll ihop rosetten på mitten och sy fast rosettknuten runt. Sy sedan fast hela rosetten under hakan på Lilla My.
Mormorsrutan.
Jag har använt mig av en klassisk mormorsruta med 3 stolpar i mellanrummen med 2 lm mellan. Och i hörnen 3 stolpar+ 2 lm+ 3 stolpar.
Jag brukar börja med en magisk cirkel. Och gör då så här i den:
Börja med 3 lm(som första stolpen), 2 stlp, 2 lm, 3 stlp, 2 lm, 3 stlp, 2 lm, 3 stlp, 2 lm. Dra åt cirkeln och slut till en ring i den tredje lm du gjorde. För att komma till nästa varv gör du smygmaskor tills du kommer till första mellanrummet, börja där med 3 lm ( som första stolpen) 2 stolpar+ 2 lm+ 3 stolpar i hörnet, 2 lm och fortsätt till nästa hörn.
Jag gjorde sammanlagt 17 varv på mormorsrutan och gjorde varv 13, 16 o 17 rosa.

Grunden går ju även att göra andra figurer av. Ett par flätor, lite fräknar och en snuttetrasa i rött, vitt och blått och du har en Pippi. En ljusblå snuttefilt, gult hår, vitt hårband och vita handskar och du har Askungen. 


Majkis fick i veckan en inbjudan till fotbollsträning i vår lilla stads fotbollsklubb.
Pappan: -Vill du börja spela fotboll, Majkis?
Majkis: -Jaaaaa, jag vill vara målvakt!
Pappan: -Det blir ju bra! Då kommer de skjuta bollar på dig som du ska ta!
Paus.
Majkis: -Jaaaaa, jag kan vara domare istället!

Bra idé. Det är säkert ganska stor brist på 5-åriga domare.

Ha en fortsatt trevlig söndag!

33 kommentarer:

Grodmamman sa...

Vilken fin snuttefilt!:) Synd att mina barn är så gamla bara...
Härlig kommentar från Majkis också!:)
Kram

MirEll sa...

Så söt! Får nog göra en sån till någon bebis i närheten. =)

Fröken Fräken sa...

Men tänk, jag som trodde att du virkat av mig! För precis sådär brukar jag ju se ut när jag inte får som jag vill. Eller när målarfärgen till hallen ser ut att ta slut innan hallen gör det...

Sonja frå Sunnfjord sa...

Så fin! Du er en kunstner med garn og heklenål:)

Leena sa...

Men oj så fin! Den finaste snuttefilt jag sett. Måste nog virka en sån till min brorsdotter som ska ha barn när som helst. Tack för det fina mönstret.

krakel sa...

Den lägger jag genast till listan över saker jag vill virka. Jättefin och tack för mönster.

Erica sa...

Så himla fin! Jag kikar in på din blogg varje dag i hopp om att du virkat något nytt fint:) har virkat mycket efter dina mönster, håller precis på att avsluta en spindelsjak. Och dom är som du säger beroende framkallande! Sen blir det nig en sån här fin snuttefilt:)
Erica

nattugglan sa...

Hoho--jag har försökt att läsa på finlandsvenska nu.. men "privat" så talar jag ju inte som en mumin heller..eller som Mark Levengood,, haha..Men din lilla MY va så härlig!!!o rolig kommentar av Majkis.

Catta sa...

Du är ju makalös!! =) Förstår inte hur du kan sitta och spotta ur dig mönster sådär! Men är evigt tacksam att du delar med dig så frikostigt!!! =)

Anonym sa...

Smart av Majkis, vem vill få en massa bollar i huvudet, Aj, aj.
Såå fin liten MY, du är så skicklig. Jag blir alltid så
virksugen när jag ser vad du gör. Har faktiskt tagit
fram virknålen nu.
Solig hälsning från
Monica

sandra sa...

Så söt! Färdigställde själv just en snuttefilt med mormorsrutegrund och ett fårhuvud. Din My är verkligen jättesöt.
Tror du att du möjligtvis kommer skriva ner ett mönster på din fina Maileg figur? Skulle vara kul att virka en sån dom kostar ju en del att köpa men att virka ett par stycken och ge till barnen vore så kul.

Uppskattar din blogg

Maria B sa...

Finlandssvenskan avklarad! Annars är muminmamman med handväskan och den gränslösa omsorgen min favorit. Fast en Tooticki med randig "ruta" vore fint. Eller snusmumriken... Nu satte du igång nåt. På Finlandssvenska.

Annika GW sa...

Underbart! Varför inte,en femårig domare skulle vara kul och se! / Annika

Mamma Mia sa...

Härliga lilla My med egenskaper passande för en domare tycker jag. Hon som går efter sin övertygelse och som kan bita i från. Maskot eller snuttefilt spelar ingen roll, klart att hon ska med till fotbollen!

emmak sa...

Helt underbar! Synd att min stora tjej är för stor för ny snutte för jag kallar henne för min lilla My :-)

LottaB sa...

Fullständigt underbar.
Jag ska absolut göra flera stycken....det enda som fattas då är bebisar. Men, men det får lösa sig efterhand. Kan man sätta upp lapp på Konsum? Bebisar efterlyses!

Anonym sa...

Helt fantastiskt fin snuttefilt.
Gud va duktig du är på virkning, och att sätta ihop färger.
Många kramar från Brittinger

Anna W sa...

Helt underbar!!! :o)

maja...Style & Life by Leia sa...

MEN SÅ SÖT!!!! Den är helt enkelt underbar! Vette tusan vad det är med den där lilla argbiggan som jag är så förtjust i men jag vet iaf att jag tycker att du har fångat uttrycket så fantastiskt bra att jag häpnar!

många kramar och tack!

Hildas hem - Sofia sa...

Så söt! Jag upphör aldrig att häpna över alla dina fina alster. Du är virkdrottningen nr 1 :)

Jag önskar dig en fin dag!
Stor kram
Sofia

Rumpetuss sa...

Men Åhhhh det var det sötaste jag sett!! Tack fina du för mönstret! Kommer bli en perfekt doppresent!! Härliga Majkis, man ska ha framtidsplaner, det ska man :0)

Lena sa...

Tack!!! Du är bäst! En sådan lilla my ska det bli till nyaste barnbarnet. Helt klart några till de för tidigt födda också!

Johanna sa...

Hej! Och tack för det fina mönstret. Gjorde genast en egen Lilla My. Länkade till din blogg från min. www.johannahed.blogg.se

Emelie sa...

Verkligen Supersöt! Du är fantastiskt duktig:-)

Anonym sa...

Men vilken gobit! En sån måste virkas till min lilla envisa fröken-skulle passa perfekt!:) tack för mönstret! Kram från Hanna!

Maria at inredningsvis sa...

Haha SÅÅÅ SÖT:) jag älskade Mumin trollen när jag var barn:)

Om du vill ha lite IKEA uteinspiration kan du kolla in min blogg:)

ha en skön dag

LOVE Maria från inredningsvis.se

Åsa sa...

Det här var ju bara alldeles för gulligt! Helt fantastiskt är det dessutom att du delar med dig av så många mönster. Tack!

Tervaeva sa...

Hej! Fantastisk fin blev "lilla My" till mitt barnbarn. Tack för ditt fina mönster och idé till den.

Helena sa...

Tack för ett härligt mönster. Jag har både virkat snuttefilten, den ligger som prydnad på soffryggen, eftersom jag inte har några små barn längre. Sedan blev den en del av en docka Lilla My med hjälp av några andra mönster. Om du vill titta hur de blev kan du göra det här: http://www.hemmetsjournal.se/HelenaGL/handarbete/blogg

Johanna sa...

Återigen tusen tack för att du delar med dig av dina mönster. Nu är min lilla my snuttefilt äntligen klar. Snygga tapeter på bilderna i bakgrunden ser jag, vi har likadana här hemma. Dock fotade jag i ett annat rum till mitt inlägg. Jag länkade mönstret till din sida och hoppas det är okej.

Med vänlig hälsning
Johanna

Johanna- Pyssel som är bra för själen sa...

Vilken underbar!
Ska försöka mig på denna någon dag när mina pågående projekt är klara :)

annika sa...

TACK för det här mönstret, jag gjorde en nyss och den blev jättebra. Tack för du delat med dig!

Anonym sa...

Men vad roligt att hitta Mönster till en sån. Tänk hur många timmar jag har suttit vid datorn och letat efter mönster till just Lilla My. Mitt yngsta Barnbarn som är 6mån nu Heter ju My. Så nu blir det att leta garn som kan passa. Måste ju bara göra en. Tack tack tack