tisdag 7 maj 2013

En bläckfisk. Virkad för de allra minsta.

 Ett nytt fint projekt har dragit igång. Denna gången är det är det de för tidigt födda småknoddarna som ska få lite virk-kärlek och omtanke. Virkade bläckfiskar samlas nu in och ska lämnas till Neonatalavdelningen på olika sjukhus runt i landet. Så de små bebisarna ska få något mysigt att klämma och känna på i kuvösen.

Och här är alltså mitt första bidrag. En liten rosa bläckfisk-flicka med röd rosett.

När Kungen föddes låg vi på Neonatalen. Inte för att han var för tidigt född utan för att han opererades 3 gånger under sina 3 första veckor. Efter 5 veckor fick vi äntligen komma hem. En evighet tyckte vi. Men Kungens smågrannar i kuvöserna brevid...de och deras föräldrar hade flera månaders vistelse framför sig. Tuffa och jobbiga tider med mycket oro. En liten varm tanke i form av en virkad bläckfisk är väl det minsta man kan ge dem.

Mönstret hittar du här. Och lite mer information hittar du här. Observera att garnet måste gå att tvätta i 60 grader och får inte ludda, så de rekommenderar bomullsgarn.

Jag gillar verkligen såna här projekt. Och vet ni vad jag tycker? Jag tycker att vi ska virka många bläckfiskar.

23 kommentarer:

Anonym sa...

Har ganska nyligen hittat din blogg och är verkligen imponerad av dina alster. Har snart virkat klart en spindelsjal o det är sååå kul.
Jättefina grejor du tillverkar o så roligt att du delar med dig av dina mönster.
Mitt nästa projekt blir döskallesjalen!
Tack för all inspiration!

Sofia i Örebro

Fröken Pimpinett sa...

Men så fint projekt - måste se till att bidra jag också. Tack för tipset!

Mamma Mia sa...

Fin! Fint med en bläckfisk som har stora ögon, så att den lilla kan få känna sig sedd när de kämpar på.
Funderar också på genus när jag ser denna rosa tjej-bläckfisk. Hur skulle hon sett ut om hon var varken eller, eller både och? Bara satt och funderade lite...

kungen o majkis sa...

Mamma Mia: Utan rosetten på huvudet kunde ju bläckfisken vara en varken eller eller vilket som. Men med rosetten där den är så tänker jag mer hon. Hade rosetten varit under hakan hade jag tänkt mer han. Verkar som om det här med genus är ganska mycket rosettlägesrelaterat för mig ;-D.

Anna-Lena sa...

Jag har också börjat virka bläckfiskar men får inte riktigt till tentaklerna, har du nått bra tips?
Vilket garn använder du som går att tvätta i 60 grader. Jag har massor av bomullsgarn men de tvättas i 30-40 grader. Tycker det verkar dåligt så jag ska virka och provtvätta. Vad använder du för fyllning som även den ska tvättas i 60 grader.?
Ja, det är i varje fall väldigt kul att gör dem och de används för ett bra syfte.
Jag jobbar som barnsjuksköterska på en barnklinik i Västsverige men inte på neonatal.
/Anna-Lena

Anonym sa...

Tycker det är ett fint ändamål. Neonataltiden var av erfarenhet inget vidare alls. Efter tre månader var man väldigt trött på det. Och att de små gillar att hålla i saker kan jag skriva under på. Sonen låg och höll ett stadigt tag i cpap-slangen ovanför huvudet :)

kungen o majkis sa...

Tentaklerna fick jag snurra till för hand. Snurrade o snurrade tills de fick rätt form. Mitt bomullsgarn stod det också 40 grader på men jag tänkte att jag chansar. Jag hade stoppningsvadd gick att tvätta i 40 grader men som gick o torka i torktumlare i 60 grader iaf :-D!

Emilia sa...

Söt bläckfisk!

Lundabon sa...

Hej! Vad bra att du skriver om projektet! Jag är ambassadör för Lunds Universitetssjukhus och även en av de som startade upp det i Sverige. För er som har problem med mönstret så finns Facebook gruppen "Små Bläckfiskar" som ett forum där man kan lägga upp bilder och frågor. Jag har även gjort en tutorial på den 10armade bläckfisken (Små Bläckfiskar startade med den 10armade och babydjungeln översatte ett mönster till en 8armad) som kanske kan hjälpa till för de som är lite ovana vid att virka.
http://lundabon.blogspot.se/2013/04/tutorial-blackfiskar_24.html
Här hittar ni det. Hela mönstret till de 10armade finns i botten på samma inlägg och jag svarar gärna på frågor om ni inte förstår.
/Erika

Pysselpinglan sa...

Nä så söt!Och vilken finurlig blick den har :) Perfekt sommarpyssel, ska se till att bidra med något virkat jag också.

Rebecka sa...

Så fin! Och vilket bra projekt!

Bibbis blandning sa...

Ytterligare en fantastiskt rar liten figur har funnit sin väg från dina händer. Du är så himla duktig och gör så fina saker. Dessutom har du ett stort hjärta och förmåga att ge med varma händer.

Grodmamman sa...

Vår son är född i v 33+1 och låg på neonatalen i fem veckor. Jag tänkte också virka några bläckfiskar, men har haft problem just med garnet. Hittade ett nystan som gick att tvätta i 60 grader, men alla mina Tilda-garnsrester står det 40 grader på så de har jag inte vågat använda. Nu såg jag att en av garnaffärerna i stan hade extrapris på garn på marknadsdagen på fredag, så då ska jag leta garn!:)
Din bläckfisk var jättesöt!:)
Kram

CreandoPhoto sa...

Jag såg dem och tycker de är så fina! Jag tycker absolut att vi är ett gäng som borde kunna bidra med många flerarmade!

Malin på pastill.nu sa...

Så himla fint projekt! Och så himla söt bläckis!

Karin sa...

Hallå! Den blev jättesöt med sin lilla rosett och visst ska jag också försöka hinna med en bläckfisk. Ha det bra Karin

leaS sa...

Superfin!
Hittade en fin midsommarkrans om man skulle tröttna på att binda en egen. Kanske blir det ett kommande projekt.
http://365sakerdukansticka.blogspot.se/2012/06/1-midsommarkrans-tiden-gar-fort-och-nu.html

Cicci H sa...

Så underbart söt liten bläckfisk! :-)

Jonna sa...

Superfin!!!

Anonym sa...

Tusen tack för inspirationen! Gjorde precis en liten bläckfisk som ska vara ett lotteri-pris på dotterns dagis. Nu blir det en till som jag ska skicka till någon av neo-avdelningarna.

Sofie - Livet på landet med två små! sa...

Underbart projekt!
Är dom svåra att göra?
Har endast virkat dukar innan!

kungen o majkis sa...

Sofie: De är lätta att göra...bara en massa fastmaskor :-)!

Unknown sa...

Hej. Finns denna exakta bläckfisk att beställa? Ligger på prematur avdelningen i Åbo Finland och önskar en sådan rosa bläckfisk till min ännu ofödda dotter. Den var så himla fin!