söndag 3 mars 2013

Virkad nalle. Med mönster.

 Jag ville virka en liten nallebjörn. Och letade efter ett mönster. Men jag hittade inget mönster som såg ut som jag ville. Så jag gjorde ett eget. Jag skrev ner det under tiden jag virkade så ni med kan göra en liten nalle om ni vill.

Virkad nallebjörn.
Virkad med virknål nr 3 och red heart miami-garn.

Huvud.
v 1: virka 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: virka 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i första maskan och 2 fm i andra maskan, fortsätt så varvet runt.
v 4: 1 fm var i de två första maskorna och 2 i tredje, fortsätt så varvet runt.
v 5: 1 fm var i de tre första maskorna och 2 i fjärde, fortsätt så vavet runt.
v 6: 1 fm var i de fyra första maskorna och 2 i femte, fortsätt så varvet runt.
v 7: 1 fm var  de fem första maskorna och 2  i sjätte, fortsätt så varvet runt.
v 8-13: 1 fm i varje maska varvet runt.
v 14: virka 1 fm var i de fem första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.
v 15: virka 1 fm var i de fyra första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.
v 16: virka 1 fm var i de tre första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.
v 17: virka 1 fm var i de två första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.

Kropp.
v 1: virka 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: virka 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i första maskan och 2 fm i andra maskan, fortsätt så varvet runt.
v 4: 1 fm var i de två första maskorna och 2 i tredje, fortsätt så varvet runt.
v 5: 1 fm var i de tre första maskorna och 2 i fjärde, fortsätt så varvet runt.
v 6: 1 fm var i de fyra första maskorna och 2 i femte, fortsätt så varvet runt.
v7-14: 1 fm i varje maska.
v15: virka 1 fm var i de fyra första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.
v 16: 1 fm i varje maska.
v 17: virka 1 fm var i de tre första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.
v 18: 1 fm i varje maska.
v 19: virka 1 fm var i de två första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.
V 20-22: 1 fm i varje maska.

Armar.
v 1: virka 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: virka 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i varje maska
v 4: 1 fm i första maskan och 2 fm i andra maskan, fortsätt så varvet runt.
v 5-6: en fm i varje maska.
v 7: virka 1 fm  i första maskan och virka ihop de två näst kommande. Fortsätt så varvet runt.
v 8-15: 1 fm i varje maska.
v: 16: 1 fm i första maskan, och virka ihop de två nästkommande, fortsätt så runt, runt till du har ett litet, litet hål kvar. Glöm inte att fylla med vadd innan hålet blir för litet.

Ben:
Börja i beige.
v 1: virka 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: virka 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i första maskan och 2 fm i andra maskan, fortsätt så varvet runt.
byt till brunt.
v 4: 1 fm var i de två första maskorna och 2 i tredje, fortsätt så varvet runt.
v 5: 1 fm i varje maska.
v 6: virka 1 fm var i de fyra första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.
v7: virka 1 fm var i de tre första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.
v 8: virka 1 fm var i de två första maskorna, virka ihop de nästkommande två maskorna, fortsätt så varvet runt.
v 9-16: 1 fm i varje maska.
v 17: 1 fm i första maskan, och virka ihop de två nästkommande, fortsätt så runt, runt till du har ett litet, litet hål kvar. Glöm inte att fylla med vadd innan hålet blir för litet.

Öron.
v 1: virka 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: virka 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm var i de tre första maskorna och 2 i fjärde, fortsätt så varvet runt.
v 4-6: 1 fm i varje.

Mag-rundel:
I beige.
v 1: virka 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: virka 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i första maskan och 2 fm i andra maskan, fortsätt så varvet runt.


Nosdelen.
v 1: virka 6 fm i en magisk cirkel.
v 2: virka 2 fm i varje maska.
v 3: 1 fm i första maskan och 2 fm i andra maskan, fortsätt så varvet runt.
v 4: 1 fm var i de fem första maskorna och 2 i sjätte, fortsätt så varvet runt.
v 5-7: 1 fm i varje maska.

Nosen beställde jag från Make and Create, i en påse med säkerhetsögon och nosar i varierande storlekar, men det går ju precis lika bra att brodera en liten nos.
Annars har vi haft en mysig helg. Utevistelse i solen och blåsten. Och igår såg vi förstås Andra chansen. Och i fredags Gladiatorerna på Majkis begäran. Hon gillar Gladiatorerna.

-Mamma, du och pappa kan ju fixa barnvakt till mig och Kungen så kan ni ju vara med och tävla i Gladiatorerna!

Ja. Väldigt bra idé. För det är ju egentligen bara barnvaktsfrågan som har hindrat oss hittills.

49 kommentarer:

Pysselpinglan sa...

Så fin! :)

Katarina sa...

Jätefin nalle.
Ja de där fem-åringarna har höga tankar om oss föräldrar. Gladiatorerna är faoriten här med. Själv fick jag frågan: Mamma när ska du vara med i gladiatorerna? Jag tyckte att jag kanske borde träna lite först, men femåringen hävdade bestämt att det inte var nödvändigt. De små trollen. En fortsatt trevlig helg. Och tack för all inspiration.
Katarina

Silveris sa...

Vilken jättesöt nalle!!
Ingrid

nattugglan sa...

Vilken söt nalle!Du är jätteduktig på att virka!Nu virkar jag spindelsjalen som du beskriver så bra...sitter vid datorn o virkar.. haha..ha en bra söndag!

Anonym sa...

Vilken underbar nalle.

Först ska jag försöka mig på spindelsjalen, sedan blir det nog en nalle.... ast först ska jag slutföra en väska och några små prinsesstårtor....... blir så inspirerad av din blogg! tack för att du delar med dig.

\ hemmafrun i USA

frupersson sa...

Jättesöt nalle!!
/Maria

Lilla A och Jag - Pernilla sa...

Oj så söt liten nalle, en sådan ska jag försöka göra, tack för mönstret!

/Pernilla

maja...Style & Life by Leia sa...

Hahahaha....UNDERBART! å du...jag lovar att jag sitter på främsta raden och hejjar fram dig till seger:) Var faktiskt en bekant som tog hem hela alltet förra säsongen.

På ett ungefär hur stor blir herr nalle? Borde jag kanske kunna räkna ut om jag kikar på bilderna men tänk om din plåtask nu inte är så standard i stl utan jättestor eller pytteliten....då blir jag ju grundlurad.

kramar

Petra / Popetotrora sa...

Vilken söt liten typ! Ser extra proffsigt ut med den där nosen. :)

Och bra idé där om Gladiatorerna. Ser fram emot att följa er kamp mot muskelbergen i TV. ;)

kungen o majkis sa...

Herr Nalle är ca 14 cm hög i sittande ställning :-)! Är en ganska liten plåtburk ;-)!

Malin på pastill.nu sa...

Men hallå där söta lilla nalle!

Otaliga projekt sa...

*Gapskratt*
Hör av er om jag kan stå till tjänst så att ni kan vara med och tävla.

Unknown sa...

Hvor er den sød - tak for opskriften :)

Alviti sa...

Majken verkar ju vara helskön! Tack för mönstret. En nalle får det bli!

Fiff sa...

Bedårande nalle!

Rumpetuss sa...

Superfin nalle!!! Jag håller med Majkis, fixa barnvakt och var med i Gladiatorerna!!! Jag skulle sitta bänkad!!!

Helge o Hulda sa...

Jättegullig nalle och jättegulligt av dig att dela med dig av mönstret!

maria sa...

heja heja dig fy sjutton vad du är duktig!
och ännu mer hejarop för att du delar med dig!

kram :)

Nathaly sa...

Hej!
Kan du inte vara gullig och göra en superenkel guide till dom "magiska cirklarna"? Jag får verkligen inte till det!
Mvh Nathaly

Unknown sa...

Sök på youtube! Jätteenkelt när man ser visat med film, och snyggt blir det!

Sofia sa...

Vilken jättesöt nalle! Tack för mönstret :)

Karin sa...

Galet...såg du att jag sökte på din sida efter nallemönster i lördags och knåpade ihop den sådär direkt? Det kändes så givet att du hade nåt på lager.
Jag försökte mig på en allt-i-ett för att slippa montera, men det blev svårt. Jag kör på ditt söta mönster! Tack för det!

Anna W sa...

Underbart fin! Jag fick en väldans lust att virka en nalle jag med. :o)

Millas hem sa...

Wow! Gladiatorerna nästa då?!=))

Jag har precis suttit och tittat på dina bilder tillsammans med maken och berömt dig och dina virkalster! Jädra vad du är duktig alltså!

Är det ok om jag någon gång lånar en bild någongång? Mina inlägg duggar ju inte tätt nuförtiden så det är bara en fråga. Inget löfte.=))

Vilken kanal går det på? Alltså gladiatordebuten vill jag ju inte missa!=))

Kraaam

sessy sa...

bedårande!!

Catty sa...

Så himla fin nalle !!

Tack för en underbar blogg förresten.. Har läst ett tag men nog aldrig kommenterat.. Men fullkomligt älskar att titta in här :) Förutom att du gör så fina grejer så har du en sån härlig humor ! Blir alltid glad av ett besök här, tack <3

kungen o majkis sa...

Tack för rara ord :-)! Och låna på du om du vill :-)! Gladiatorerna går på fyran....jag hojtar om vi är med nån gång ;-)!

Fröken Fräken sa...

Nu kollar jag ju aldrig på Gladiatorerna, utan är mer en På spåret-donna, och jag tycker verkligen att det är jättekonstigt att Kristian och Fredrik inte än har ringt till mig om att vara med i det programmet! De behöver inte ens skaffa barnvakt ju!!

Jättesöt nalle! Är som alltid grymt imponerad över hur du bara kan tota ihop ett mönster bara sådär.

Systeryster och jag .... sa...

men så söt
alltid lika inspirerande att kika in på din blogg

Karin sa...

Men så söt nalle verkligen en sådan man bara vill ha sittande eller ge bort, Karin

Helena, Craft and Creativity sa...

Vilken underbar liten filur! Duktiga du! Kul att nosen passade. :-) Tusen tack för länkningen. Kram!

Emelie sa...

Superfin nalle! Vet du om red heart Miami finns på Ullared? Eller var brukar du köpa ditt red heart-garn?

kungen o majkis sa...

Jag köpte garnet på gekås :-)! Men annars går det säkert precis lika bra med vilket bomullsgarn som helst tex tilda.

johanna sa...

jätte fin nalle! men jag undrar en sak. är alla kroppsdelar lösa så att säga? att du syr ihop varje kroppsdel efter du har virkat alla delarna? :-)

kungen o majkis sa...

Ja, alla delarna är lösa och sys på efter :-)!

Mika sa...

OMG! Så fin precis en sån nalle som jag också vill virka.

Mika sa...

Nu är min nalle klar. Tack än en gång för att du delade med dig av mönstret

Emma sa...

Hej! Min mamma visade mig din blogg och jag är helt salig, så himla duktig du är! Var tvungen att pröva virka en liten uggla igår och den blev så söt. Nu är de dags att pröva virka Nalle. Vill bara tacka för en jättefin blogg med bra och lättförstådda mönster.

Lev väl, Emma

Anonym sa...

Hur mycket garn går åt för nallen?

ella kropka com sa...

Hi, do you have in English pattern description?

ella kropka com sa...

Hi, do you have in English pattern description?

MC Wannberg sa...

Hej.
Jag älskar din blogg och har gjort flera av figurerna. En nalle skickade jag med Raggsockor till Syrien. Åsså skriver du ju så roligt. Du är jätteduktig och så kreativ så man blir alldeles blek. Keep up the goog work så att jag har massa skoj att se fram emot. Trevlig sommar

Anonym sa...

Saknar hur man syr ihop nallen. Känns lite snopet när man är nybörjare.Har virkat alla delarna men sen då.

Gabi sa...

❤*¨)
¸.•*´¸.•❤´¨) ¸.•*´¨)
(*¸.•´ (¸*´¨(❤ DANKESCHÖN
❤*¨)
¸.•*´¸.•❤´¨) ¸.•*´¨)
(*¸.•´ (¸*´¨(❤
Ein süßer Bär!
Vielen Dank für die Anleitung!
Liebe Grüße von Gabi
***En söt björn!
Tack för instruktionerna!
Kärlek hälsningar från Gabi

Foxycrafts sa...

Beautiful. Thank you. x

Hanna sa...

Hej. Hur menar du att man ska göra när du skriver "virka ihop de nästkommande två maskorna"?

Tina sa...

Var köper du red heart maimi & vad får du betala?

Har hittat här i Jkpg för 39kr tycker det är dyrt


Mvh
tina

Anonym sa...

Hej

Tack för kanonfina mönster och ideér, jag saknade också info om magisk cirkel och virka ihop de nästkommande två maskorna.

Men jag letade på info om detta.
För att göra en magisk cirkel kan du se på denna instruktionsvideo:

http://www.youtube.com/watch?v=aFHW2roAgng

Och för att virka ihop de nästkommande två maskorna:

Kolla på denna sida:

http://www.knittingroom.se/butik/default.asp?url=/Butik/assets/Knittingroom/SE/virkskola_se.html

Hoppas det är till hjälp!


Ida sa...

Tack för att du delar med dig av ditt fina mönster!