söndag 10 mars 2013

Virkad barnvagnsmobil. Med mönster på virkad nyckelpiga.

 Jag virkade en barnvagnsmobil åt en kompis. Och så tänkte jag att det kunde vara trevligt med en ny figur i samlingen av pingviner och ugglor. Fick bli en liten nyckelpiga. Mönstret är nästan samma som till ugglorna och pingvinerna med lite ändringar på vingstorlek. Plus ett par antenner förstås.

Jag har använt mig av virknål nr 3,5 och Tilda bomullsgarn.

Virkad nyckelpiga till barnvagnsmobil.

Huvud & Kropp:
varv 1: 6 fm i en magisk ring i svart garn (6)
varv 2: Öka 6 maskor genom att virka 2 fm i varje maska (12)
varv 3: Öka 6 genom att virka 1 fm i 1:a maskan och sedan 2 fm i den andra...upprepa 6 ggr (18)
varv 4-13:Virka en fm i varje maska (18)
Vänd nyckelpigan utochin och fäst trådarna i nyckelpigan. Vänd tillbaka.
varv 14: Börja minska genom att virka 1 fm i första maskan och virka sedan ihop nästa, 1 fm i nästa....och minska nästa osv.... gör så ett varv och fyll sedan med stoppning...fortsätt sedan minska tills det bara är ett litet hål kvar och sy sedan ihop och fäst tråden.

Vingar:
varv 1: 6 fm i en magisk ring i rött garn (6)
varv 2: Öka 6 maskor genom att virka 2 fm i varje maska (12)
varv 3:Öka 6 genom att virka 1 fm i 1:a maskan och sedan 2 fm i den andra...upprepa 6 ggr (18)
varv 4:  Öka 6 genom att virka 1 fm var i de två första maskorna och sedan 2 fm i tredje...upprepa 6 ggr.
Kom ihåg att lämna tillräckligt lång tråd på vingarna för att kunna sy fast dem senare.

Ögon:
varv 1: 6 fm i en magisk ring i vitt garn (6)
varv 2: Öka 6 maskor genom att virka 2 fm i varje maska (12)

Kom ihåg att lämna tillräckligt lång tråd på ögat för att kunna sy fast det på kroppen sedan.

Sätt på säkerhetsögon eller brodera dit pupiller.

Nos:
Gör 6 fm i en magisk cirkel. Och sy fast på nyckelpigan. 

Prickar: 
Gör 6 fm i en magisk cirkel. gör 6 st och sy fast på nyckelpigans vingar.

Antenner: 
virka 5 lm, vänd och virka tre fm i andra maskan från virknålen, en sm i de tre nästkommande maskorna.

Som hållare har jag använt mig av duschdraperi-ringar som jag virkat in i svart garn. Började med 6 fm i en magisk ring och virkade runt, runt tills den var tillräckligt lång. 
 Annars har vi haft en bra helg. Varit hundvakter till mina föräldrars hund, gått ovanligt många promenader och ätit alldeles för mycket godis.
Och igår var vi hos kompisar och såg Melodifestivalen. Förstås. Vi satt i soffan och gav poäng med papper och penna. Ska det va så ska det va. Och så skulle vi gissa vem som vann. Och den som gissade rätt skulle få tre Kinderägg.
På vägen dit:
Mamman: Majkis, vi ska gissa vem som vinner Melodifestivalen, och den som vinner får tre Kinderägg!
Majkis: Jaaaa! Jag tror att Yohio gillar choklad!!!

Ha en fortsatt riktigt go söndag.

Och till sist, stort grattis till Robin som har vunnit Melodifestivalen. Vinnarstatyetten Sångfågeln. Äran. Och tre kinderägg.

14 kommentarer:

leaS sa...

Fantastisk fin mobil och piffigt med det virkade på krokarna. Min mellofavorit blev helt klart Manillaskolan fick ståpäls på hela kroppen. Så vackert!!!

Madde sa...

Ooh vilken söt mobil! =D Har en kompis som just fått en liten, detta kanske vore nåt att prova! =)

/Madde

skapa och inreda sa...

Så fin mobil ::)
Ett extra plus till dig för att du alltid, mycket generöst och pedagogiskt delar med dig av allt det du gör.
Jag har börjat på min första spindelsjal tack vare dig.
Annika

Rumpetuss sa...

Så himlans fin mobil till barnvagn, vem skulle inte tykcka det var kul att åka vagn med en sån fin att titta på???

MammaElva sa...

Oj, vilken superfin mobil!

Emilia sa...

Finfin!

Beckisbloggen sa...

Hej! Har precis hittat hit (hur har jag kunnat missa din fina blogg?) och kommer gärna tillbaka! Har lagt till dig i min blogglista hos mig, hoppas det är ok.

marremorr sa...

Så oemotståndligt söt mobil! Helt underbar!!!=0))

Unknown sa...

Du virkar många fina saker, men jag fastnade idag för den underbara hunden. Lyckliga du som får låna den.
Kram Yvonne
http:/yvonnespassioneradeliv.blogspot.se

Fiffiga Systrar sa...

Underbar mobil! Söt nyvkelpiga!

Anita - AnniesGranny sa...

"Jag tror att Yohio gillar choklad!" Vilken underbar kommentar, hon är ju för go din Majkis!

Lotta sa...

Vilken fantastiskt söt hund!

Mamma Mia sa...

Vilken tur att du virkade en nyckelpiga tänkte jag, efter att fått sett en bild på just en liten "nyckelPIGA" på sin mammas bröst. Ett måste med en nyckelpiga till en liten pige, eller? :)
(superfin mobil)

Birgitta sa...

Ville bara säga att jag är grymt imponerad av i princip allt du virkar, och ditt pyssel också för den delen!
Jag är virkar ofta och gärna och använder mig flitigt av dina mönster. Nu senast har det blivit ca 10 mössor i olika varianter baserade på Ugglemössemönstret.
Har ingen blogg men när någon kommenterar det jag virkat så talar jag varmt om din blogg.
Jättehärligt att kika in på din blogg, får så mycket inspiration!

Tack!