tisdag 5 februari 2013

Virkad mormorsrutekudde.

 Jag har virkat ihop ett pastelligt kuddfodral. Ett sånt där färgglatt som man blir glad av. Jag har virkat mormorsrutor förr. Men aldrig virkat ihop samtidigt som man virkade dem. Tänk vad smidigt. Och vad mycket tid man sparar på att slippa virka i hop dem i efterhand. Hur man gör hittar du här.
 Jag virkade mina mormorsrutor med Tilda bomullsgarn och virknål nummer 3,5. Jag virkade ihop tre av sidorna med en liten vågkant så det blev en liten öppning på ena sidan. Skitsvårt att få in kudden annars. Jag virkade även vågkant runt öppningen för att sedan knyta ihop öppningen med ett litet vitt sidenband.
Och Kungen är ju inte så bra på att kommunicera med sina ord. Igen kan han säga om något är väldans roligt och han vill göra det igen. Det är vi jätteglada för. Annars sjunger han mest på sånger och upprepar ord och ramsor som han hör. Verkligen inte illa det heller. Men ibland finns det ju rum för förbättningar. Följande konversation utspelades mellan mig och en glad Kungen häromkvällen.

Kungen: Mamma!
Mamman: Ja-a.
Kungen: Mamma!
Mamman: Ja-a.
Kungen: Bitch.
Note to self: Radera Will.i.am och Britney Spears låt Scream & Shout från Kungens Spotify-lista. Typ genast.

19 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Vilken fantastiskt härlig färgkombo!

Unknown sa...

Helt underbar blogg!
Tack för att du delar med dig av ert liv.
// kathrine

Karin sa...

Hallå! Supersnygg kudde i härliga färger, känns lite vårig. Ha det bra Karin

Otaliga projekt sa...

Underbar konversation! Tänk att det kan finnas så mycket kärlek i det ordet. För det är jag säker på att det gjorde i detta fallet.....

http://cirkusiskogen.blogspot.se/ sa...

Vilken liten retsticka! Ungefär som när en av mina söner som liten kallade mig med ljuv stämma: mammisjävlis, mammafan eller jävelmamma. Inte när han var arg men på något sätt ville han väll pröva orden för att se om dom var användbara.//Sanna

Rumpetuss sa...

Underbar kommentar :0) och så förstås underbar kudde!!

Fru Olsson sa...

Ha! Underbar konversation. Där fick mamman :-) Kungen ser väldigt full-i-sjutton ut på bilden :-)

CreandoPhoto sa...

*asg* Jag skrattar ihjäl mig. Han är allt en underbar unge er Kung! :)

Kramar

leaS sa...

Å jag som inte hunnit virka det andra kuddfodralet ännu nu måste jag ju göra två fodral.....
Undebar kommunikation med Kungen

kvinnan med koftan sa...

Dessa pratstunder är guld värda : )

Nenne sa...

Helt fantastiskt!
Både kudde och konversation!

Fröken Fräken sa...

Nämen, nu börjar det sannerligen likna något! Ja, alltså att man kan virka ihop rutorna samtidigt som man gör dem. För det är ju det tråkigaste som finns att virka ihop.. det är därför det finns så många pyttesmå "filtar" här..
Lööövely färgkombination också!

PippisRainbow sa...

Haha härliga unge! :-)

Anonym sa...

Så fruktansvärt kul! Skulle velat se din min!?!!
Ha ha ha...

Maria i Dubai

Sarah sa...

Men kära nån hujedamej vilken superduperfin kudde! Vad har du på baksidan? Tyg eller rutor där me..? Åh, så praktiskt att virka ihop direkt!

Åh, fina kungen! Det var nog en kärleksförklaring till dig! <3

Kram/Sarah

Muminmamman sa...

Hej! Tack för all härlig inspiration, jag blir alltid glad när jag läser din blogg! Det är också klokt av dig att sätta ut varningstexter när något är svårt beroendeframkallande, men tyvärr hjälper det ändå inte alltid ;) Mormorsrutevirkning, t.ex. Så nu undrar jag var man kan hitta mönstret till de små rutorna och hur man gör en stor?

Anonym sa...

Självklart vill jag vara med på denna tävling så här i sista minuten! Tack för en otroligt inspirerande blogg!!

Linda
Ekeborg@live.se

emelie sa...

Är det bara jag som inte höngr med på hur man gör med de andran3 sidorna när man virkar ihop dem?? Skanman virka vanligt eller fylla på med rutor??

Finaste Stina sa...

Jag har funderat länge på hur jag tillslut ska virka ihop mina mormorsrutor. Jag tycker det blir fult om man gör det med fasta maskor och har därför bara virkat rutorna större istället för att faktiskt virka ihop dem. Så tack för den här länken, nu kanske jag kan ta och virka ihop de där rutorna! :)