tisdag 12 februari 2013

Diamantvirkad mössa.

 Efter alla flätvirkade och baggymössor blev jag sugen på något nytt. Och hittade ett mysigt krångligt mönster. En virkad mössa med diamantmönster. Jag ville sätta igång direkt. Men jag hade bara ett stort grönt nystan hemma. Men det kunde ju funka som testvirkningsgarn.
Originalmönstret hittade jag här. Krångligt endeed. Men sedan hittade jag en annan blogg där en tjej  hade lagt upp mönstret med hjälpbilder till. Och det underlättar ju. Hon hade även lagt upp en videotutorial...och det underlättar ju ännu mer.
Allt eftersom min gröna testmössa växte fram och mer och mer...så flöt det krångliga mönstret på lättare och lättare. Och mössan såg mer och mer ut som en soldathjälm med kamouflagenät på. Inte så mycket jag. Så jag köpte nytt garn till en ny diamantmössa. Pastelligt förstås.
Och så tänkte jag:

Undrar om jag inte kan göra detta mönstret ännu lite krångligare? Undrar om det inte skulle vara snyggare i tvåfärgat?
Det blev det. Det tog en stund att lista ut var man skulle byta färg för att få snyggast resultat. Men det var det absolut värt.
Jag använde mig av ljusturkost Redheart-garn och rosa Freja-garn. Virknål nr 5.
Och väldigt roligt var det. Me like krångliga mössmönster. Känner jag mig själv så kommer det bli ett par diamantmönstrade mössor till. Eller ja, typ fjorton.


24 kommentarer:

Petra / Popetotrora sa...

Jag är imponerad. Som alltid.

Såg dig i 101 idéer, föresten. Kul! :)

Anonym sa...

Men hallå vilken underbar skapelse!! :) du kan ju du! Nått som hade varit riktigt påhittigt, skulle vara om du virka en i ljusbrunt/gult och grönt upptill- En Ananas-mössa!! :) skulle väl vara supersött? :) tack för en kanonblogg! Kram från Hanna!

Lena sa...

Heja dig Erica!! Läste just en artikel om dig och din inspirerande virkblogg i tidningen "101 nya idéer". Va kul att du får så mycket uppmärksamhet, det är du verkligen värd.

Louise sa...

Men jäklar i min låda vilka fina mössor du virkar!! Blir väldigt imponerad av att du klarar ut krångliga mönster!! /Louise

kungen o majkis sa...

Haha, jag har redan tänkt tanken ;-)! Mönstret är ju verkligen ananasigt :-D!

HannasHörna sa...

Oj vad fin! Och jag är imponerad!!

Anonym sa...

Urläcker design!!
/Helén

Anna sa...

Wow vad fin den blev! Jag har sett mönstret på Ravelry tidigare men att du gjort den tvåfärgad var ju ännu finare! Vad du är duktig! Tack för en supertrevlig blogg dessutom! /Anna

Rumpetuss sa...

Jättefin men ser väldigt krånglig ut.....läste om dig i 101 idéer idag - trevligt!!

Cias Små Ting sa...

Ja jäklar det där såg inte lätt ut! Som alltid när du gör något blev den kanon! Men inte kan väl du ha behövt en mössa till... Hinner du använda alla?? Jag tänker att du måste ju ha bad hair days all day long ?! Alla dagar i veckan. :)

Otaliga projekt sa...

Lovely!

Lycka är ~ Onnea on sa...

hej, länge sen jag kikat in hos dig men ser att du håller på med virkning nu. Jätte fina saker du gör!!! ser helt ut som stickat.
Själv virkar jag mest enkla saker, men nu blev jag allt inspirerad att prova på nåt klurigt mönster. ser lite svårt ut.
ha en bra dag!
~M~

Bamsebus sa...

Den ser ju jättekul ut att göra! Lite utmaning är ju aldrig fel! Ska nog prova mej på en jag med...
Kram Miriam

Therese sa...

Du är fantastiskt duktig och du smittar med dina ideer. Tack för all inspiration. Kram Therese

Hedvig Olsson sa...

Den gröna är grymt snygg!

(Den andra också, men den har ju redan fått mycket uppmärksamhet... :-)

Ha en fin dag!

-Hedda

Malin E sa...

Oj härlig mössa! Jag är glad om jag bara lär mig virka ordetligt jag, krångliga mönster får jag kanske föröska mig på när jag blir gammal...eller ännu äldre får jag väl säga. ;o)
KramMAlin

Om Ett Hus sa...

Den där mössan vart verkligen jätte fin! :)

maria sa...

visst är det härligt när man knäcker krångliga virkmönster och man blir sådär stolt över sig själv, samtidigt som man får ett fint resultat!

Photo by Maria sa...

Men så snyggt!! Den tvåfärgade var ju för läcker.. Jag är så impad..

Kram

Maria/pysseldagar sa...

Hej! Hittade hit tack vare 101 idéer.
Dig kommer jag fortsätta följa. Jättekul blogg:)

Pysselpinglan sa...

Gud vilken härlig mössa! Det finaste jag sett på länge! Blir helt klart sugen på att ta fram virknålen själv faktiskt :)

Fotograf Linda-Pauline sa...

Virkar du baby-mössor på beställning? :)

kungen o majkis sa...

Hej! Nej, jag gör inget på beställning länge, jag fick alldelles för mycket att göra ;-)... Allt gott :-)!

Cizzi sa...

Jag har också gjort en sån efter 8 timmar blev den klar, tänkte ju aldrig på att googla efter hjälpbilder eller videor! Men fin blev den och absolut en utmaning!