söndag 11 november 2012

Virkad glögg-snögubbe. Med mönster.

Och så var det fars dag igen. Stort grattis till alla pappor. Och även i år fick min pappa årets glögg från Blossa. Förra året pyntade jag ju den med ett virkat renhuvud. Den så kallade glögg-renen. Detta året fick det bli en snögubbevariant. Låt mig presentera: Glögg-snögubben.
Virkad snögubbe. Till glöggflaskor. 

Huvud. 
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 6: 1 fm i de fyra fösta maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 7-11: en fm i varje maska.
varv 12: 1 fm i de fyra första maskorna, sedan en minskning( virka ihop de två nästkommande maskorna), fortsätt så varvet ut.
varv 13: 1 fm i de första tre maskorna, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
varv 14: 1 fm i de första två maskorna, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.
varv 15: 1 fm i den första maskan, sedan en minskning. Fortsätt så varvet ut.

Hals. 
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4-19: 1 fm i varje maska.
Längden på halsen är ju beroende på vilken sorts glögg du har..testa på flaskan vart efter. 

Hatt. (övre delen)

varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.

varv 4-11: en fm i varje.
Brätte.

varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska.
varv 3: 1 fm i första maskan och 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 4: 1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.
varv 5: 1 fm i de tre första maskorna, 2 i nästa, fortsätt varvet ut.


Morot.
varv 1: 6 fm i en magisk cirkel.
varv 2: en fm i varje maska.
varv 3:1 fm i de två första maskorna, 2 i nästa. upprepa två ggr.
varv 4: en fm i varje maska.
Brodera moroten med lite svarta sträck.

Knappar.
6 fm i magisk cirkel.

Halsduk.
Virka 60 lm. Vänd och gör stolpar hela vägen tillbaka med början i den tredje maska från nålen.
När du kommit till slutet av första stolpraden gör du två lm och vänder och gör ytterligare ett varv med stolpar. Fäst trådar.

Montering: Stoppa huvudet. Och även morot och hatt stoppas lite lätt. Sy fast huvudet på halsen (jag tycker att det är lättast när halsen sitter på flaskan). Sy fast knapparna på halsen. Sy fast moroten på huvudet. Sy fast brättet lite snett på huvudet. Efter det kan du passa på att brodera ögonen och fästa trådarna i mitten på brättet. Sy fast hatten. Och sy lite kaststygn runt varv 4 på hatten för att få den platt upptill.

 Sisådär ja. Nu är det bara att knyta om halsduken runt snögubben. Och ge bort. Eller behålla själv.
Och om man vill kan man dutta lite med en röd stämpeldyna på kinderna. På snögubben alltså. Eller, ja, du kan ju dutta dina kinder med om du vill. Men det är inget jag rekommenderar.

Idag spenderar vi dagen med att ha en riktigt skön slappardag. Då vi bara är och äter upp överblivna dillchips från gårdagen. Man kan ha det sämre. 


Ha en fortsatt mysig dag!

19 kommentarer:

Karin sa...

Underbart gullig liten snögubbe och förra årets modell var också fin, en perfekt liten gåbortpresent. Ha en bra fortsatt söndag, Karin

Anonym sa...

Superfin! Kram Monica

Ananas sa...

Jättesöt! Tack för mönstret :)

Ewa`s Galleri sa...

Vilken mysig glögg snögubbe
Ha en skön kväll

Fru Bävers virkvrå sa...

Så charmig! Gjorde din glöggren förra året så jag kör väl på med glöggsnögubben också :)

Petra / Popetotrora sa...

Förra året virkade jag din glöggren till flera gå-bort-presenter och den gjorde succé. Jag kommer garanterat testa denna också. :)

Mona sa...

Jättesöt!! Måste testas! Tack för en härlig blogg med urfina mönster!

Linda, Fröken S sa...

Vilket samtalsämne på en glöggkväll! Tack för mönstret!

Malin på pastill.nu sa...

Så fin! Är fortfarande lite kär i min glöggren. Kanske blir en snögubbe också i år :-)

CreandoPhoto sa...

Världens sötaste! :)

Anonym sa...

så många många ggr jag läser dina inlägg och undrar om, och hoppas att du startar upp en webshop m dina alster, för oss som inte kan hantera vare sig virknål el symaskin...

Fru Olsson sa...

Jag tror minsann den lille gynnaren har luktat på glöggen... Fanns det nåt kvar till far?

// Karin

Bamsebus sa...

Hittade din sida och den är ju en guldgruva! Jag har nyss drabbats av virkbacillen och har en svår diagnos. =) Kan inte slita mej!
Mvh Miriam

Emelie sa...

Underbar! Kan hända att det blir en liten snögubbe här också...

Helena, Craft and Creativity sa...

Du är ju bara för grymt begåvad!

Åsa sa...

Jag älskar dina mönster! Äntligen kom min virklust tillbaka tack vare glöggtomten.. Tänkte nämligen försöka hitta inspirationen igen genom att göra en tredje ren men det blev en snögubbe! TACK att du delar med dig!

Anonym sa...

Vilken häftig ide!! Jättefin, vilket sorts garn har du använt och vilken virkkrok? Är nr 5 för stort??

kungen o majkis sa...

Jag har använt jubileumsgarneller frejagarn o virknål nr 3.5. :-)! Lycka till!

Jennie sa...

Nej, alltså, du är så underbar så även om jag hatat virkning hade jag följt dig ändå. Nu gör jag inte det så jag får dubbelt upp med roligheter! :) Toppenblogg.