tisdag 13 september 2011

Virkad äppelgirlang. Med mönster.



Jag har virkat en äppelgirlang. Tyckte det kändes lite höstigt så där. Och den passar faktiskt precis lika bra i jul.

Och jag tänkte dela med mig med mitt enkla mönster. Plättlätt.

Jag har virkat med Tildagarn och virknål nr 3. Förutom bladet som var nåt slags restgarn jag hittade.

Virkad äppelgirlang.

Äpplet. I rött.

varv 1: 11 stolpar i en magisk cirkel. (första stolpen på varvet är alltid tre luftmaskor, förena cirkeln i slutet med en smygmaska i första stolpen på varvet)
varv 2: 2 stolpar i varje maska.
varv 3: 2 stolpar i varannan maska och 1 stolpe i varannan.

Stjälken. I svart.

Virka 5 luftmaskor. Vänd och virka fastmaskor tillbaka.

Blad. I grönt.

Gör 7 lm. Börja i andra maskan från virknålen med en fm, sedan i de följande maskorna stl, dstl, stl, fm, sm. Tre lm och fortsätt sedan på andra sidan, för att göra andra halvan av bladet, med en fm, stl,dstl,stl,fm och sist en sm.

Fäst trådarna på äpplena. Virka 60 luftmaskor i vitt, virka sedan fast det första äpplet genom att virka 3 fastmaskor i den bakre maskbågarna i tre maskor på äpplet. Virka 20 luftmaskor till nästa äpple och virka fast det med tre fm osv... Efter det sista äpplet är fastvirkat virkar du 60 luftmaskor igen. Fäst trådarna på stjälkarna och bladen och sy fast dem på äpplena.

Tada!



I det enkla bor det vackra säger Ernst. Och jag håller med.

Äppelgirlangen ska hänga på Majkis nya hylla. Som jag hittade på lokala soptippen när vi var där och slängde grejor. Ja, jag vet att det är en gnutta olagligt att ta saker som folk har slängt där. Men jag tycker att det snarare borde vara olagligt att slänga så fina tallrikshyllor. Sådetså.

7 kommentarer:

Fru Bävers virkvrå sa...

Mycket charmigt!!

alarnophotography sa...

underbart!

Jenny sa...

Åh, vilken fin girlang! Den ska jag virka - tack för mönstret :)

Unknown sa...

Hvor er den fin, og sikke en skøn blog.
Jeg har tildelt dig en AWARD, se mere på www. lillesoed.blogspot.com

Petra / Popetotrora sa...

Så galet söt!!
Jag blir så imponerad varje gång jag kikar in här och ser allt fint du virkar! Och hur hinner du? Att virka tar ju jättelång tid.

IA Nyckelpiga sa...

Sá enkelt och sá snygg!! Máste hálla med Ernst. Och med dej med, sá fina hyllor fár man inte kasta fast det var ju tur att dom hade gjort det .

karin - trattoria sa...

ojoj så söta!