tisdag 20 september 2011

Godaste äppelpajen.

Vi fick en påse hemmagjorda äpplen av mina föräldrar. Och vad gör man då helst med såna? Jo, den allra godaste äpplepajen förstås.
Ja, jag vet att det är många som säger att de har receptet på den godaste äppelpajen. Men, mellan dig och mig,...det är faktiskt den här som är den allra godaste. Själva paj-täcket blir så krispigt och så knäckigt gott så det är inte vettigt.



Ja, det kan ha varit jag som har döpt om pajen... Tyckte att "äppelpaj" lät lite för vanligt för en så ovanligt god paj.

Krisp-knäckig äppelpaj.

125 gr margarin
3/4 dl socker
20 sötmandlar
1 1/4 dl ströbröd
1 msk mjöl
lite kanel

Äpplen rives eller skäres i tunna klyftor. Lägg i botten på en form. Strö över lite kanel.
Rör margarin och socker tillsammans. Mal mandlarna fint. Rör i de malda mandlarna, mjöl och ströbröd i margarin/sockerröran. Fördela röran jämnt över äpplena i formen.
Japp, så står det i receptet. Men förtusan... gör 1½ sats direkt. Man vill ju ha mycket av krispet.

Grädda på 200 grader i runt 25-30 minuter tills pajtäcket är smarrigt gyllenbrunt. Då blir pajen som godast. Servera med vaniljsås. Och mycket vaniljsås ska det vara.


Inte klokt vad en filt, en tänd kamin, lite te, smaskig äpplepaj och virkning kan lyfta en regnig dag. Nästan så hösten är lite välkommen ändå.

5 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Låter faktiskt som den godaste, jag ska testa ialla fall.
Jag går all in på dina två sista meningar också!
Sarah

Li.W sa...

Åhhhh låter SÅ gott! Ska oxå testa :) Tackar för receptet!

Fröken Fräken sa...

Smaskilismask, knäckig yta låter väldigt lovande! Jag har emellanåt gjort en med havregryn och sirap i som också blir lite knäckig, men den är nästan för mäktig!

Emilia sa...

Mums;)

Anonym sa...

Vet inte om det finns något godare än äppelpaj alltså! Tack för receptet :)