tisdag 30 augusti 2011

Virkad flätmössa.

Jag kan inte sticka. Jag önskar att jag kunde. Eller jo, jag kan ju sticka räta maskor. Och aviga. Men inte en massa mönster. Hålmönster och snurrade flätor och grejor. Jag gillar ju snurrade flätor. Och så.

Men jag kan virka. Och häromdagen hittade jag ett riktigt fint mössmönster...med hör och häpna...virkade flätor! Halleluja-moment!



Det blev två mössor på stört. En till Majkis och en till mig.

Mönstret är ju för all del lite krångligt i början. Och det är på engelska. Men det finns lite bilder. Och tar man bara en rad i taget så rullar det snart på. Och helt plötsligt man kan inte sluta virka flätade mössor.

Jag har virkat med virknål nr 5 och Freja-garn.

Jag gjorde små tofsar och sydde fast på toppen. Jag snurrade runt en hel massa garn runt en trägaffel. Knöt en tråd runt mitten (jag tog bort garnet från gaffeln innan jag knöt åt hårdare) och klippte sedan upp på kanterna. Sedan är det bara att timma den mycket ojämna garntrasselbollen med sax till en snygg rund boll. Mycket snabbare än de där dubbla pappkartongrundlarna man höll på med i syslöjden.



Hösten...here we come.



23 kommentarer:

Engelska Villan sa...

Men du är ju en sån mösshejare! Jag har också mössbrist, så en sån måste jag prova.
Kram Anna

4U2 sa...

Snygga! och vilken smart idé med bollarna!

Myssel sa...

Grymt snygga!

alarnophotography sa...

Superduperjättefina som Stor skulle sagt, alternativt "Skitfina, fast man får egentligen inte säga skit, eller hur mamma?"

Anna L. sa...

Ååå så fina! Jag som inte trodde jag gillade "stickade flätmössor m tofs" men dessa var hur fina som helst!! Du har inte en översättning t svenska på mönstret? = )

Otaliga projekt sa...

Vad fina ni blev! Kanonschyssta mössor!

lilla jag sa...

Jättefina :)

Christel Wijk sa...

Jättefina mössor, ni klär superbra i dom. Bra tips med tofsen.

Emilia sa...

Ja visst e det coolt med virkade flätor - jag har precis gjort ett fodral med såna ;) Dina mössor blev superfina!

Fanniezzz sa...

Snälla kan du hjälpa mig att översätta mönstret? Jag fattar inte, men jag vill gärna göra en mössa...

Photo by Maria sa...

Åh så snygg mössa.. Virka kan jag inte, önskar jag kunnat..


Kram Mia

Anonym sa...

Så himla jättefina. Ser avancerat ut. Frågar igen om vilket garn och virknål som du använde till din barnvagnsmobil med pingvinerna. Hjälp mig snälla duktiga du!,

Kungen o Majkis sa...

Anonym: Missade visst att svara på din fråga :). Jag använder mig av Tildagarn (bomull) och virknål nr 3. Ibland gör jag dem med jubileumsgarn(acryl) Och då använder jag mig av virknål nr 3,5. Och mina figurer blir inte så jättestora heller ;-)!

Lycka till!

Anonym sa...

Hi hi...
...när jag skrollade förbi bilderna på tofstillverkningen och sedan läste om stickningsförsök, trodde jag att bilderna föreställde ett stickningsförsök av Majkis...=)

Tycker att både hon och Kungen verkar ha skön stil!

-H

Anonym sa...

FINA! blir allt du tar i snyggt?? : )
/koftan

Johanna sa...

Så himla höst-fina ni är! Och de ser sjukt sköna ut med :)

Louise sa...

Men jisses så snygga mössor!! Jag kan inte heller sticka, men virka har jag lärt mig något sånär iallafall, så detta borde jag kanske testa?! /Louise

Anna sa...

himmel så snygga! synd att man inte kan virka eller sticka så där himla bra.. :)

Anna sa...

Jätte fina. Vad änvänder du för garn/virknål till dina randiga mössor. Dom är ju jätte snygga. Tänkte försöka mig på någon variant av dom.

//Anna

Kungen o Majkis sa...

Anna: Jag använder mig oftast av Jubileumsgarn eller Frejagarn. Och ibland Carolinagarn. Och virknål nr 3,5. Lycka till :-)!

E.Winberg sa...

Åh, va fiffigt!

Recenzion sa...

Skulle du kunna visa i ett inlägg hur man gör? För jag förstår verkligen ingenting men jag vill verkligen göra en sånhär! Sååå himla fina, tyvärr så kan jag bara översätta med google och det vet ju alla att det inte blir så bra.. så jag fattar noll, skulle vara jättesnällt verkligen! :)

Unknown sa...

Hej!

Jättefin mössa, som jag just skulle ta och virka, men länken till mönstret finns inte längre, eller snarare nä man klickar in sig så få man fel 404.
vad ska jag söka på? jag har letat runt i 1 timme och kan inte finna mönster på ravelry.

MVH Carola