onsdag 25 maj 2011

Virkad nåldyna.



Nu när jag har börjat sy tänkte jag att jag behövde en nåldyna. Istället för att ha nålarna i en äggkopp. Så jag virkelivirkade mig en. Nåldyna alltså. Inte en äggkopp. För det har jag redan. Flera stycken faktiskt. Eller ja, inte virkade då. Utan i glas. Men ändå.

Och om det är någon mer som behöver en virkad nåldyna så kommer min beskrivning här.

Botten:

varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska (14).
varv 3: 2 fm i den första maskan o 1 i nästa, fortsätt så varvet ut (21)
varv 4: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de två nästkommande, fortsätt så varvet ut (28).
varv 5: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i det tre nästkommande, fortsätt så varvet ut (35).
varv 6: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de fyra nästkommande, fortsätt så varvet ut (42).

Spara en lite längre tråd som du använder att sy fast botten på nåldynan med sen.

Nåldynan:

varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska (14).
varv 3: 2 fm i den första maskan o 1 i nästa, fortsätt så varvet ut (21)
varv 4: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de två nästkommande, fortsätt så varvet ut (28).
varv 5: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i det tre nästkommande, fortsätt så varvet ut (35).
varv 6,7,8,9,10,11,12,13,14, 15,16,17: En fm i varje maska varvet ut (35)
Avsluta med en smygmaska och byt sedan till vitt garn för att virka spetskanten nederst på nåldynan.
varv 18: Virka 5 luftmaskor och hoppa över en maska och gör en fm i nästa så det bildas en båge. Gör 5 luftmaskor igen hoppa över en maska och gör en fm i nästa och upprepa varvet runt. När du ska göra sista bågen gör istället två luftmaskor och sedan en dubbelstolpe, för att hamna på mitten av bågen.
varv 19: Gör 5 luftmaskor och gör en fm på den nästkommande bågen. Gör 5 luftmaskor igen fäst på mitten av den nästkommande bågen och upprepa varvet runt.

Fäst alla trådar utom den på botten som du ska sy ihop nåldynan med. Sy fast botten på nåldynan, lämna en öppning och fyll med stoppning, sy igen helt och fäst sista tråden.

Lycka till.

(Detta är också grundmönstret till mina bakelser.)

Blomman på toppen hittar du mönstret på här. Jag gjorde dock bara två blombladsrader till min dyna.



Sådärja. Nu har jag en nåldyna. Och dessutom väldigt fina knappnålar att stoppa där i.

Slutet gott. Allting gott.

Förresten... är det fler än jag som inte kan kommentera på andras bloggar för tillfället? Dum fråga kanske...jättesvårt för er att svara på frågan då.
Men om vi gör så här.... Ni som inte kan kan kommentera på andras bloggar kan väl nicka högt och instämmande.

6 kommentarer:

bom sicka bom sa...

Då försöker jag att kommentera här.
Jättefin nåldyna! Jag vill oxå kunna virka...
Och sy... Och pyssla med lite ditt å datt...

Fru Olsson sa...

Jag nickar inte. Jag kommenterar. Men jag vet inte om jag lyckas förrän alldeles, alldeles snart...

Emilia sa...

Praktisk och söt!

E.Winberg sa...

Tack, den var ju jätte söt! Blev så fint med nålarna i, nästan så man vill äta opp den!

Li.W sa...

Jättefin!

Milla sa...

Verkligen jättefin nåldyna! och håller med förgående talare att det var läckkert med nålarna i.