torsdag 19 maj 2011

Bakelse. Och kakdeg.

Idag är ingen vanlig dag. Det är nämligen Majkis namnsdag. Väldigt viktigt sånt.



Och när man har namnsdag måste man gå på fik. Och äta bakelse.



Perfekt ju. Alla som fyller år i november borde ha en nästan-födelsedag i maj.



Jag älskar pepparkaksdeg. Och min mamma brukar baka sommarpepparkakor varje år på försommaren. Såna där skurna pepparkakor.
När jag var liten brukade hon samla ihop alla snuttar som blir över på hörnen och rulla till en liten boll. Och ge till mig. Och det har hon typ liksom fortsatt med.



Jag är ju faktiskt bara 34 år. Jättebra tradition tycker jag.

Och årets degsnuttboll var lika god som vanligt. Nästan så jag blev lite inspirerad till att virka något juligt. Men det är nästan förbjudet, va?

5 kommentarer:

bom sicka bom sa...

Ja, lite förbjudet är det. Men helt lagligt med nästannamnsdagar.

Vardagsbetraktelser sa...

jag fyller ju oxå i november, och har en "nästan födelsedag" i maj, heter ju Erik oxå. Då måste ju Majkis och jag vara bäst....

Hälsa med en "Enemykram" från mig

Lillasystern sa...

Ett stort grattis till Majken!
Hurra Hurra Hurra!

Haha det där med degbollar vet jag inte, tur att det var du som fick dem! :)

Linnea sa...

Degsnuttbollar borde få egna högtidsdagar! :D Grattis till Majkis också.

En liten söt anekdot kring namnet var när min kompis då treåriga lillasyster skulle hälsa på en gammal tant vid namn Majken.

"Heej Masken!"

Johanna sa...

Grattis, grattis Majken! Och ja, en nästanfölsedag med fika och paket är näst intill ett måste... jag menar, hur långt är inte ett år?

Och hade jag inte haft munnen full i blåsor så hade jag nog gott kunnat smaska i mig den där degklutten :)