tisdag 22 februari 2011

Virkad semla.



Det är ju snart fettisdagen så jag har virkelivirkat en liten semla. Denna gången passade jag på att skriva ner min beskrivning under tiden. Here we go.

Virkad semla.

Botten på semlan:

varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska (14).
varv 3: 2 fm i den första maskan o 1 i nästa, fortsätt så varvet ut (21)
varv 4: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de två nästkommande, fortsätt så varvet ut (28).
varv 5: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i det tre nästkommande, fortsätt så varvet ut (35).
varv 6: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de fyra nästkommande, fortsätt så varvet ut (42).

Semlebullen:

varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska (14).
varv 3: 2 fm i den första maskan o 1 i nästa, fortsätt så varvet ut (21)
varv 4: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de två nästkommande, fortsätt så varvet ut (28).
varv 5: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i det tre nästkommande, fortsätt så varvet ut (35).
varv 6,7,8,9,10,11,12,13,14: En fm i varje maska varvet ut (35)
Avsluta med en smygmaska och byt sedan till vitt garn för att virka spetskanten nederst på bullen.
varv 15: Virka 5 luftmaskor och hoppa över en maska och gör en fm i nästa så det bildas en båge. Gör 5 luftmaskor igen hoppa över en maska och gör en fm i nästa och upprepa varvet runt. När du ska göra sista bågen gör istället två luftmaskor och sedan en dubbelstolpe, för att hamna på mitten av bågen.
varv 16: Gör 5 luftmaskor och gör en fm på den nästkommande bågen. Gör 5 luftmaskor igen fäst på mitten av den nästkommande bågen och upprepa varvet runt.

Sy fast botten på bullen, lämna en öppning och fyll med stoppning, sy igen helt och fäst trådar.

Grädden.

Virka 45 luftmaskor på rad. Gör sedan 3 stolpar i varje maska hela vägen med början i tredje maskan från nålen. Forma till en spiral och slut sedan spiralen till en cirkel med en smygmaska. Placera gräddspiralcirkeln på bullen och sy fast. Spara en tråd för att kunna brodera små pärlsocker på semlan sedan.

Toppen/hatten på semlan.

varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska (14).
varv 3: 2 fm i den första maskan o 1 i nästa, fortsätt så varvet ut (21)
varv 4: 2 fm i den första maskan o 1 fm var i de två nästkommande, fortsätt så varvet ut (28).
varv 5: en fm i varje maska varvet ut (28)

Sy fast toppen ovanpå bullen, spara en öppning och fyll på med lite stoppning under hatten. Sy igen och brodera sedan små pärlsocker med det vita garnet.

Tadaaaa. Och lycka till!



Garanterat kalorifri. Man tillochmed kanske bränner lite under tillverkningen. Beroende på hur mycket man sliter sitt hår.

Imorgon ska jag gå på en liten fotokurs med en kompis.
Tror jag låter bli att berätta för kursledaren att jag har haft kameran sedan i maj förra året. Och bara använt mig av en endaste inställning sedan dess. Men vadå...den funkar ju faktiskt väldigt bra. Kanske att jag kan lära mig använda ytterligare en eller två imorgon. Det ser jag fram emot.

8 kommentarer:

Marie sa...

Jag gillar verkligen dina virkade bakelser mm, så söta

Therese sa...

Åh, vilken fin!

Vardagsbetraktelser sa...

Nu vet jag vad jag ska säga till Peter i morgon... hehehe.... syns i morgon... ska bli kanonskoj....

Photo by Maria sa...

Skrev nyss på fb att jag ville ha en STOR fet semla.. Din hade nog varit bättre...

Kram Mia

Sandra sa...

Du är verkligen duktig och påhittig med din virknål!
kram

mest virkat sa...

jättefin! Har länkat till den från min blogg http://mestvirkat.blogspot.com tack!!

Anonym sa...

Hej!
Fin vikad semla du virkat.
Men du skriver inte vad för garn/virknål? du har annvänt till semlan.
Ha en bra dag.
Mvh Marie.

kungen o majkis sa...

Hej Marie! Det fungerar ju egentligen med vilket garn som helst och en virknål som passar till just det garnet. Jag använde troligtvis frejagarn och virknål nr 3,5 till denna semlan :-)!

Lycka till!