tisdag 4 januari 2011

Virkad kanelbulle.



Några små kanelbullar har blivit virkelivirkade. Tänkte att jag skulle ta och bjuda på mitt egna recept. Jag är nybörjare på att skriva beskrivningar...men jag tror att det har blivit någotsånär rätt iallafall.

Jag har använt mig av virknål 3,5. Och Freja-garn i gyllenbrunt, vitt och mörkbrunt.


Botten på bullen:

varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska. (14)
varv 3: 2 fm i första maskan, 1 fm i nästa, 2 fm i nästa osv varvet runt(21)
varv 4: 2 fm i första, 1 fm i de 2 nästkommande maskorna, upprepa varvet runt(28)
varv 5: 2 fm i första, 1 fm i de 3 nästkommande maskorna, upprepa varvet runt(35)
varv 6: 2 fm i första, 1 fm i de 4 nästkommande maskorna, upprepa varvet runt (42)
Lämna en lite längre bit tråd innan du klipper av garnet eftersom du ska sy ihop bullen med den tråden.

Överdelen på bullen:

varv 1: 7 fm i en magisk cirkel.
varv 2: 2 fm i varje maska. (14)
varv 3: 2 fm i första maskan, 1 fm i nästa, 2 fm i nästa osv varvet runt(21)
varv 4: 2 fm i första, 1 fm i de 2 nästkommande maskorna, upprepa varvet runt(28)
varv 5: 2 fm i första, 1 fm i de 3 nästkommande maskorna, upprepa varvet runt(35)
Varv 6,7,8,9,10: 1 fm i varje maska varvet runt. (35)

Fäst trådarna, men spara sluttråden på bottendelen. Sy ihop bullen med den tråden nästan helt, lämna ett par cm där du fyller i med stoppning.

Virka sedan 60 luftmaskor i brunt. Sy fast den i en spiral på bullen. Brodera lite pärlsocker i vitt.(Jag brukar fästa de bruna och vita trådarna inuti bullen på bottendelen genom stoppningsöppningen). Och tillsist sy ihop det sista på bullen.

God virkning!



Kungens tappade tand från nyårsafton ligger fortfarande i blöt och ingen peng har kommit i. Blir ju lite orolig. Är det nån som vet om tandfen har tagit sabbatsår 2011?

9 kommentarer:

Li.W sa...

Så söta! Tack för mönstret! Ska absolut baka några :)
Linda

Therese sa...

Nej! Strejkar tandfen? Maja har tappat sin andra tand idag och väntar med spänning på förvandlingen i glaset! Hoppas tandfen kommer inatt, både till er och oss! Kram och god fortsättning!

Emilia sa...

Ser läckra ut!

Photo by Maria sa...

Så söta kanelisar, såna hade varit bra i fikakorgen för min del ;-)

Glaset med tanden kanske står på fel ställe så tandfen inte hittar den ;-)

Kram Mia

Anonym sa...

Tandfen var hos oss i går natt så nåt´sabbatsår
är det inte tal om !

Lena

Johanna sa...

Mumselimumsmums! Har faktiskt lurat mormodern min att lära mig ett par av sina virkkonster, så under "jullovet" har det faktiskt virkats en liten suspekt flugsvamp :) Kanske att jag kan träna mig till att någon gång virka en mumsig kanelbulle? :)

Kramar!

Sandra sa...

Verkligen fina kanelbullar!

IA Nyckelpiga sa...

Fina bullar.
Tacka Kungen för den fina gott-nytt-ár-hälsningen. Tyckte att det var sá väldigt fint.

Myggan sa...

Vilka fina bullar. Jag antar att de smakar bra i Majkis lekar.
Jag vill minnas att tand-fén var lite seg här också. Fast jag vill ju tro att det berodde på bristen på "guld-pengar".
/Anna