fredag 14 januari 2011

Knäckebröd och bokmärke.



I julas fick vi goda små hemmabakade knäckebröd av min mamma. Jag har nu bakat egna. Eller, knäckebröd och knäckebröd... de är mer som små snacks. Eller som små kex. Goda är de hursomhelst.

Knäckebröd.

2 dl majsmjöl
1 dl skalade sesamfrön
1 dl solrosfrön
½ dl linfrö
1 krm salt
2 dl kokande vatten
1/3 dl olivolja eller matolja

Sätt ugnen på 150 grader. Rör ihop alla torra ingredienser. Rör sedan ner olja och vatten. Kavla degen tunt mellan två bakplåtspapper. Skär i lagom stora bitar. Jag skar mina ca 5 x 5 cm. Strö över lite flingsalt. Grädda mitt i ugnen i ca 45 min.
Låt knäckebrödet svalna och bryt sedan försiktigt isär bitarna.

Perfekta på ostbrickan eller bara när man är sugen på nått gott krispigt. Eller kanske göra en omgång och ta med som gå-bort-present?



Och jag beställde Ketchupmammans bok förra veckan. Jag fick den igår. Den är uppdelad i många små kåserier, på en eller två sidor. Perfekt när man är småbarnsförälder. Man hinner liksom bara smygläsa en eller två sidor innan det är dags att ta tag i livet igen. Fördelen med det är ju är ju att boken räcker längre. Jättemycket längre.
Och eftersom jag öppnade och stängde boken hela tiden igår upptäckte jag att jag behövde ett bokmärke.
Jag virkelivirkade mig ett bokmärke efter fina Virkverkets beskrivning.



Och tillsist en liten gåta:

Hur-vet-man-att-man-fortfarande-är-ganska-förkyld?

Man ber sambon köpa hem Bromhexin...och han skriver Nombexin på inköpslistan.

Ha nu en riktigt go helg!

pssst...nästa inlägg som kommer är ett utlottningsinlägg. Hemlig vinst än så länge. Men förstås något virkat.

7 kommentarer:

Johanna sa...

Mumma! De där "knäcke-snacksen" måste jag testa att baka :) Fast efter jag flyttat klart då... just nu kan jag knappt laga mat. Ser supergoda ut!

IA Nyckelpiga sa...

*Skrattar sá tárarna rinner* át Nombexin, vansinnigt roligt.
Svar finns pá din frága i mina kommentarer. med hopp om att nágon kanske vet svaret.

Zara sa...

Ja karlar.... Men dina knäckisar dom ser jätte goda ut ska värkligen prova i helgen!!

Kram

Photo by Maria sa...

Åh de knäckisarna måste jag testa en dag.. tackar för receptet...
Snyggt virkat bokmärke..

Ha nu en fin fredag och krya på dig..

Kram från en annan förkyld..
Mia

Fröken Fräken sa...

Något som är nyttigt, men som är gott som snacks? Kan det vara möjligt?? Ett snyggt virkat bokmärke skulle jag ju behöva, mycket snyggare än att sidan där man var råkar bli ihopknycklad när man lägger ifrån sig boken...

Ketchupmamman sa...

Aldrig har min bok sett så snygg ut ;-) Krya på dig!

Annika sa...

Tjusigt bokpynt! :) Fina färger.