torsdag 16 december 2010

Virkade polkagrisar.



Jag har virkelivirkat några små polkagriskäppar. Väldigt lätta att göra och mönstret hittar du här. Mönstret är iofs på engelska. Men det finns även en Youtubelänk där som man kan titta på.

Här kommer min egna översättning till svenska. Det du behöver är rött garn. Vitt garn. Och en vit piprensare. Och julmusik som bakgrundsmusik. Det sistnämnda måste de ha missat att skriva ner i den engelska beskrivningen.
Jag använde mig hursomhelst av rött och vitt Jubileumsgarn och en virknål nr 3,5. Och Celtic Womans julskiva.

Virka 50 luftmaskor. Vänd och virka 3 fastmaskor i varje maska, med början i andra maskan från virknålen på luftmaskeraden.



Japp, de ska se ut som snurridutter, då har du gjort rätt.
Nu kan du börja vira runt snurridutterna runt piprensaren, en spiral i vitt först och sedan en i rött osv. Ungefär här kan du höja julmusiken något.



Runt, runt, runt. När du har snurrat färdigt kan du klippa av den överflödiga piprensaren och böj en snygg böj på polkagriskäppen. Och tillsist...fäst trådarna.

Tadaaa. Julen är räddad!



Annars så städar jag idag. Jag dammsuger. Torkar lister, torkar golv och dammar. Konstigt val av mig tycker jag.
När det är så mycket roligare att virka polkagriskäppar.

13 kommentarer:

IA Nyckelpiga sa...

Ja men dom där var ju väldigt mycket snyggare och lättare att göra än dom jag gjorde förra áret.

Johanna sa...

Gaaalet snyggt, och garanterat kalorifattigt ;) Tror jag snor delar utav din beskrivning och höjer musiken något, stickorna lämnar jag åt ödet, men däremot så går symaskinen varm :)

Li.W sa...

Väldigt fina polkagriskäppar. Mycket bra beskrivning! Hade oxå tänkt städa idag men det får nog bli några virkade polkagriskäppar i pausen :)
// Linda

marie - Från en prematurmammas hjärta - sa...

Så otroligt söta!

Myggan sa...

Supersöta!
/Anna

Photo by Maria sa...

Såna skulle jag haft här hemma.. Hade riktiga små polkagris stänger i en liten gran som jag slängde ut igår och en del av polkagrisstängerna hamnade i min mage :-S Dina fina hade ju varit bättre och framförallt snyggare..

Kram Mia

miOmolly sa...

Men ååå vilka söta virkade polkakrokar=) Du är duktig du!! Kram

Fröken Fräken sa...

Virkat godis är det som behövs här hemma! Vackra och garanterat omöjliga att äta. Idag fick vi två jättekorgar med godis på jobbet och man kan säga att jag föråt mig liiiiite.

Unknown sa...

Kul att du ville vara med och tävla i veckans blogg nu har jag valt ut min tre favorit bloggar denna vecka och en omröstning på går, gå och kolla om du är med http://domkallarmighannes.blogspot.com/2010/12/omrostning-veckans-blogg.html

h/saltaste bönan sa...

attans att jag såg de där så sent. får bli till nästa jul.

hönsmamman sa...

Toppen, har virkat efter att annat mönster förut och det skulle limmas på och det blev aldrig bra. Ska försöka med detta istället, ser bättre och enklare ut =)

Milla sa...

Så fina nu blev jag jättesugen att testa att göra några såna :) bara tiden som saknas till alla projekt..Skön helg och advent / Camilla

Anette Siem sa...

Kjempe flotte å så artig beskrivelse, det med jule misikken :-)

Ønsker deg og dine en koselig jul

Klem