torsdag 6 maj 2010

Sugen på att börja virka?

Fick en fråga om jag hade några tips om man var sugen på att börja virka...
Så här kommer ett gäng tips som jag har använt mig av under min egen virkelivirkhistoria.

Det hela började med att jag ville virka en mössa till Majkis, som då var 4-5 månader, och jag hittade denna videon på Youtube.
Resultatet blev då denna lite sneda variant:



Oj, vilken fin blomma för att vara det allra första virkalstret, tänker ni då...då säger jag för att undvika missförstånd, själva blomman gjorde förstås min farmor annars hade den inte sett ut så där.

Här nånstans köpte jag även en virkbok om virkningens grunder...men den har jag inte ens tittat i. Bra köp.

Efter det att ett gäng mössor hade blivit virkade, var det dags för en ny utmaning tyckte jag. Jag fick ett mönster från Made by you. Och det blev ju faktiskt en apa.



Innan jag gjorde apan var jag tvungen att titta in på garnstudios virkskola eftersom jag inte visste hur man ökade och minskade maskor.

Efter apan hade jag så mycket grundkunskaper att jag kunde göra egna mönster och började då göra mina barnvagnsmobiler. Här är den allra första:



Jag kallade den barnvagnsmo-BI. Ja, jag var jätteskojig redan då.

Ja, sen har det bara rullat på, det har blivit bakelser, bröllopspar, sjal och annat diverse smått och gott.



Tänkte att det är bäst att visa denna bilden på sjalen jag gjorde. När sambon såg mitt inlägg om sjalen var hans kommentar: Va?! Använde du dig inte av bilden där jag höll upp sjalen, menar du att jag stod där helt i onödan? Så för husfriden...Titta vad fint sambon höll upp sjalen till vänster. Oj...så fint.


Det finns sååå mycket man vill göra och så mycket inspiration på nätet. Jag har alla mina garner i ett hörn av tvrummet i en enda färgglad röra... stökigt säger sambon, kreativt och konstnärligt säger jag.
Bifogar ingen bild på mitt hörn....för då är det ganska stor risk att ni håller med sambon.

Här följer några av mina favoritvirkbloggare, för ännu mer inspiration:

Fröken Elsa, gör helt ljuvliga små virkade möss, helt otroligt hur man kan få in så mycket personlighet i en virkad mus.
Pennys house, väldigt påhittig, gör underbara bakelser och annat sött.
Virkverket, gör massa roligt, dock varit lugnt på hennes blogg ett tag, nu väntar vi med spänning på hennes virkbok.
Ulliga gulliga saker, mysig blogg med tex söta månadsdockor med mönster som man kan virka.
Erica Laurell, en virkdesigner med en massa supersnygga virkalster på sin blogg.
IA nyckelpiga, massor inspiration och roliga saker att virka, mormorsrutekuddarna och det rostade brödet med pålägg är personliga favoriter.
Mönsterarkivet, välfylld mönster-skattkista. Där finns nästan allt.

Och så skickar jag förstås med länken till en helt underbar blogg, så ni vet vad ni helst ska undvika att virka. Viktigt sånt.
What not to crochet.

Annars är det bara lugnt här...Kungen hade lite feber i början på veckan dock. Just nu sitter han glad och säger KESO...så antingen han är på bättringsvägen eller så feberyrar han. Jag hoppas på det första.

Glad virkning på er!

5 kommentarer:

Iris sa...

Strålande - tack! Precis vad jag ville ha fast det inte var jag som bad om det! Förresten så gillar jag dina inlägg och den inställning du tycks ha till livet med allt vad det innebär!

kvinnan med koftan sa...

Åhhh tack. ska se om jag kan få ordning på mitt liv som virkare
stackars Kungen om han yrar om keso....
Hoppas han är frisk och kry och bara hittat ett ord som smakar gott i munnen att säga :)

Jessi sa...

Du är ju helt underba =)

Anonym sa...

Thank you for sharing your info. I really appreciate
your efforts and I am waiting for your further write ups thanks
once again.

my page :: provillus

Anonym sa...

Hi, I do believe this is an excellent web site. I stumbledupon it ;) I may come
back once again since i have bookmarked it. Money and freedom is the greatest
way to change, may you be rich and continue
to guide others.

Visit my site ... venapro